26 juni 2026

Födelsedagskalas en torsdag

Den här torsdagen så satte jag mig på cykeln och trampade som uppvärmning och jag kände inte av ryggen någonting! Ingenting alls, helt sjukt! Sen besöket i Stockholm har jag sakta men säkert blivit bättre och bättre. Jag känner att jag inte borde skriva något om det för då har jag väl får jag väl ett nytt ryggskott snart eller någon annan skit. Men lyckan att känna sig bättre och inte ha ont gör en så glad och lycklig ända in i själen. 

Jag har verkligen sån respekt för människor som lever med kronisk värk. Hjältar är de hela bunten. 


Så himla varmt det är! Inget emot det egentligen men man kan ju inte jobba i den här värmen. Hjärnan slutar ju fungera efter lunchtid. Tvingade ut mina kollegor i skuggan på lunchen. I skuggan är det skönt men sätter man sig i solen rinner svetten för glatta livet. 

Efter jobbet åkte vi för att fira mor som fyllde år denna dag! 


Mötes av en Bosse som klippt håret kort! Försökte fånga honom på bild men det var lättare sagt än gjort. Fick ta Hugo till hjälp som fångade in honom i nån sekund i alla fall. 


Bjöds på korv med bröd buffé! Finns det några barn som inte gillar korv med bröd? Gillar de inte kombinationen så gillar de oftast antingen brödet eller korven. 


Nöjda barn. 


Frank slog sig ner och tjuvåt lite av Hugos korv. 


Varmt var det och då krävs det att man badar! 


Alltså kolla in dessa två, sötast av dem sötast. 


Erik förstörde friden med att göra bomben. 


Sen förstörde han friden igen genom att kasta iväg sitt barn. 


Lykke testade fiskelyckan med Arons hjälp. 


Självklart badade jag också men utan att förstöra friden för jag är normal. 


Bosse njöt av att få bada och visade hur man simmar. 


Efter bad blev det jordgubbstårta. 


Och efter jordgubbstårta blir det gunga. Det vet ju alla. 


Dansuppvisning födelsedagen till ära! 


Frank plankade sig in och ville också vara med. 


Värme det kräver sin vattenlek. 


Frank och Ivar ägnade sig åt att fylla alla vattenkannorna med grus. Som en rolig liten överraskning till deras mormor nästa gång hon ska vattna. 


Det var ett trevlig kalas så här en kväll mitt i veckan. Det är ju det här som är så underbart med sommaren. Sommaren är inte bara semestern det är så mycket mer för man lever upp och kan göra roliga och trevliga saker även om man jobbar. På vintern är det mörkt, kallt och man tar sig inte för att göra saker på samma sätt men på sommar blommar allt upp. 


Tog oss en liten promenad så Ebbe skulle få svalka sig. 


Pontus passade på att kolla badtempen då det hängde en termometer vid bryggan. 


Mamma och jag satte oss och glasade i kvällssolen vi. Ja, Ebbe också. 


Mamma ville ta en bild på hela gänget och det gjorde vi. Alla med utom Leah som var på innebandyträning. Hon får vara med nästa gång. 

Hem och tagga till för Sverige - Japan matchen. Eller? 01.00 är en helt värdelös tid när man jobbar. Då kvittar det att det är sommar faktiskt. Jag gick och la mig för att hinna sova innan matchen drog igång. Tror ni jag lyckades med min plan? 




//Sofie 

25 juni 2026

Fotbollskväll

 


Upp och hoppa! Jag växlar mellan att jobba på kontoret här i stan och i Motala och idag skulle jag iväg till Motala och jobba så då blev det blev extra tidigt på gymmet. 


Lite backintervaller så jag vaknade till liv ordentligt. 


Jag äter alltid frukost hemma och äter sällan något på frukostrasten men bjuds det på finsmörgåsar så får man offra sig. 

Var så himla trött när jag kom hem på kvällen sen. Landade i soffan en stund innan jag fick lite energi till att ta tag i såna dör tråkiga måste saker. Vattna blommor som skrek efter vatten, en vända eller två ner till tvättstugan och röja undan i käket efter Pontus matlagning. 


En liten kvällspromenad med Ebbe hanns också med innan jag åkte iväg för att kolla på Hugo som spelade match. 


Västervik stod som motståndare och det var en spännande match som slutade 1-1. Roligt att se fotboll live. Det blir ju mest annars på tv just nu. Olika nivåer men ibland är faktiskt fotboll roligare när det inte är dem bästa spelarna som spelar. En grötig B-lagsmatch eller ett gäng 7 åringar som spelar kan vara minst lika underhållande om inte mer ibland. 

Kul att kolla och det var sånt härligt och varmt väder. Var inte i närheten av att frysa det minsta lilla vilket annars känns som man alltid gör när man står där bredvid fotbollsplanen. 





//Sofie

23 juni 2026

Måndagens fula lillasyster

På mitt gym kan man låna handdukar och efter man tränat finns det en tvättkorg att lägga dessa handdukar i. Blir alltid så fundersam på att så många inte lägger handdukarna i tvättkorgen utan hänger dem på kanten. Varför gör man så? Det är alltid så. Eller är folk så dåliga på att pricka korgen? Kanske det. 


Jag och Sandra kom tillbaka rätt sent från vår promenad kvällen innan så var osäker på om jag skulle orka upp och träna den här morgonen. Ställde alarmet senare än vanligt men så vaknade jag ändå av Pontus väckarklocka så tog mig hit som jag brukar. 


Tog mig en promenad i det fina vädret på lunchen. Hade inte dem bästa promenadskorna men i min värld är alla skor som inte har klack funktionella skor. 


Så himla fint ute! 


Men så varmt, svetten rann på ryggen i slutet. Fräsch jag kände mig. 

Efter jobbet så satte jag mig vid datorn för att blogga ikapp här. Det har typ tagit hela kvällen. Våra gäster har åkt vidare så det är lite tomt här hemma. Förhoppningsvis ska vi ta oss över till Åland några dagar i vecka 30. Hoppas att vi kommer iväg, vore så kul att åka dit igen. 




//Sofie

Ingen ledig måndag

Den här helgen gav en rediga semesterkänslor så hade mer än gärna varit ledig denna måndag men det var bara till att upp och hoppa! 


Klockan var inte ens 06 och det var ovanligt mycket aktivitet hemma hos oss när jag kom tillbaka från min träning. Sandra och killarna skulle iväg till Gekås i Ullared för en dags shopping så taktältet skulle monteras ner. 


Samtidigt så kom cementbilen för att påbörja den EFTERLÄNGTADE gjutningen av plattan till garaget. Det har tagit sin tid men nu var det dags och Pontus var lika exalterad som ett barn på julafton. 

Ja sen blev det jobbet för min del. Efter jobbet blev det matshopping och sen hem för att packa upp allt och därefter ta en efterlängtad svängom med dammsugaren. Det märks att vi haft två hundar här hemma senaste dagarna. 


Satte mig och började borsta rent vår matta i sovrummet. En hel del hundhår blev det. 


Sen blev et tacomiddag ute i det fina kvällsvädret. Svärföräldrarna kom även förbi en sväng vilket var trevligt. 


Sandra och killarna ska till Gryts skärgård och behövde låna flytväst så vi for in till vår båt och letade fram det och sen blev det en kvällspromenad med hundarna när vi ändå var i stan. Det var svalare temperatur ute så det var rätt skönt promenadväder. 

Ja måndagen gick den med. Taggade och laddade för veckans andra dag! 




//Sofie 

Leon 10 år!

 Hipp och Hurra denna söndag så fyllde Leon hela 10 år! Flaggan hissades och gofrukost fixades till. 


Det är alltid godare att äta frukost när man plockar fram allt man har. 


Present till födelsedagsbarnet knåpades ihop denna arla morgon. Gäller ju att vara ute i god tid menare jag. 


Leon önskade sig inget speciellt. Han önskade att få fira födelsedagen på Kolmården tillsammans med alla så det skulle vi göra men en present måste han ju också få. Så vi ska i höst åka och besöka Bodaborg tillsammans allihopa och röja loss där. Kommer bli kul! 

Sen packade vi in oss i bilarna och styrde mot Kolmården för en heldag där. 


Där möte vi även upp Linnea, Elin, Aron, Minna, Bosse, Frank, Ivar, Erik, Frida, Majken, Lykke och Tilde. Ja, vi blev ett stort gäng och ändå var inte alla med. 


Bamses värld besöktes. 


Bosse fick med Leon att åka karuseller med honom. 


Det var en varm födelsedag Leon hade. Vi gick och vi gick och vi svettades och vi svettades. 


Ivar hade så mycket spring i sina ben att moster blev ännu svettigare av att försöka hänga med honom. 


Här kunde man få gå in och hälsa på getterna. Jackpot! Inte bara inhägnat för djuren utan även perfekt inhägnat för ett och ett halvt åringar. 


Så mysigt att få klappa och hälsa på alla de fina getterna. 


Här kunde vi nog hängt kvar än i dag om killarna fått bestämma. 


Vätskepaus och fikastopp för att fira födelsedagsbarnet. 


Viktigt att få i sig vätska i värmen. 


Frank fick stöd av Hugo att hålla i festisen. 


Såklart kollades även djuren in och vi hade den äran att få se snöleoparden! Zoom in så ser du den du med. 


Bosse hittade spår i marken och var tvungen att kontrollera så det inte var hans egna handavtryck. 


Linbana åktes och Bosse var inte tyst en sekund under hela turen. Mycket att se och kommentera. 


Trollskogens lekplats besöktes också. 


Tilde och  Bosse tog sällskap och utforskade den häftiga lekparken. 


Mor och son framför ett gäng kameler. 


Magarna började kurra så pizza intogs för att stilla vår hunger. Pontus lyckades dessutom knipa ett bord i skuggan vilket typ var dagens bästa. 


Pizzorna var goda men inte lika goda som pizzorna i Milano eller Torgets pizzor i Boxholm, men ändå helt okej. 


Ivar uppskattade att dra runt på kärran. 


Det var som sagt varmt och denna vattenhinderbanan uppskattades mycket. 


Vile ta en fin födelsedagsbild på den nyblivna 10 åringen. Vi testade lite olika varianter. 


Lika taggad och glad på båda bilderna. 


Några som inte var lika taggade och glada? Eller mer vägrade le på bild när deras faster bad dem göra det. 


Det var ingen kö så det fick bli en tur till med linbanan. 


Djuren matades. 


Jag som tvingade Pontus att ta en bild på mig så jag med skulle finnas på någon bild från den här dagen. 


Innan parken stängde och vi skulle åka hem blev det spel på chokladhjulet. Erik vann först men Leon var inte sämre och vann sen han också. 


Skapligt nöjda. 


Även Leah var nöjd med sin säl som hon köpte i suvenirbutiken. 

Ja vi kom när de öppnade och åkte hem när de stängde. Sån varm, svettig och sån trevlig och rolig dag! Bra idé av Leon att fira sin födelsedag här. 


Ebbe och Gösta var hos mina föräldrar så på hemvägen hämtade vi hem även dem. 


Det enda rimliga att göra efter en varm sommardag på Kolmården är att när man kommer hem hoppa i badkläderna och åka och bada. 


Att avsluta denna midsommarhelg och söndag med att hoppa i plurret var inte dumt alls. 





//Sofie