24 februari 2019

Loppis, Öland och supergod mat

Vi vaknade upp till klarblå himmel och strålande sol i lördags! Sånt underbart fint väder! Lite blåsigt men vad gjorde väl det. Vi gav oss ut en sväng på stan och spanande in utbudet där.

Pontus var på jakt efter ett par skor så det var det som vi letade efter, men tyvärr fann han inga bra. Besökte varenda skobutik i hela Kalmar kändes det som. Och jag köpte heller inga skor! Kors i taket på den:-)

Turistbild javisst!

Jag var sen loppissugen så vi gav oss iväg till stadsmissionen. Vi var inte ensamma där precis då vi till en början trängdes med hur mycket folk som helst.

Det var en stor och bra loppis. Mycket saker och till billiga priser.

Pontus ville köpa en gammal telefonkiosk. Det ville inte jag. Jag ville köpa en lampa. Det ville inte Pontus. Men jag hittade lite annat smått och gott i form av ett par dukar, ljusstakar, en glassmaskin och en klänning som fick följa med hem därifrån.

Tog en fika inne på loppisen. Hembakat, billigt och pengarna de gick till välgörande. En toppenbra fika med andra ord.

Efter vår lilla loppisshopping så fick vi ett spontanryck och åkte ut till Öland. Jag har varit där en gång tidigare men det var superlängesen. Det var helt perfekt att åka ut dit en solig februaridag! Mycket lugnare med folk än en solig julidag.

Vi åkte tvärsöver så vi kom ut på andra sidan av ön. Vi kom fram till en badplats och det var så himla fint!

Man blev dock lite lurad för det blåste rätt bra, men så fort det blev lite lä så var det riktigt skönt.

Jag hittade hur mycket snäckor som helst! Det gav mig riktig sommarfeeling där på stranden mitt i vintern.

Det blåste en del som sagt. Hade världens snyggaste frisyr efteråt. Blåsiga dagar saknar jag att ha hästsvanslängd på håret. Så smidigt att kunna sätta upp det och slippa ha allt hår i ansiktet/få världens urblåstaste frisyr.

Därborta förstår ni ligger Estland. Eller om det var Lettland? Eller kanske Litauen? Har dålig koll på geografin, men något av länderna ligger där borta det är jag säker på.

Rätt som det var hade Pontus kastat av sig kläderna och skulle bada. Precis innan hade jag sagt att jag ville sätta mig i bilen igen då jag frös så mycket om öronen och saknade en mössa.

Helt galen det kan inte varit många grader i det där iskalla vattnet. Tydligen blir man badsugen om man är vid en strand och det är solig vare sig det är sommar eller vinter. Jag höll inte med. Det här var en impulsiv badpremiär. Vi hade inte ens med någon handduk. Pontus ställde sig och torkade av sig i blåsten och sen satte vi oss i bilen med högsta värmen på. Fattar inte att han inte blev sjuk.

Det blev en roadtrip kring Öland sen. Så himla mysigt att åka omkring på alla småvägar och kolla på alla fina hus. Stannade såklart till och knäppte av en bild på en av alla väderkvarnarna. Är man turist så är man.

Efter vår lilla rundtur så åkte vi tillbaka in till fastlandet. Landade på hotellet där Pontus tog en Sofiedusch. Det vill säga en kokande varm dusch för att tina upp kroppen ännu mer efter sitt bad.

Bytte om och tog oss ut på stan för att hitta något ställe att äta på.

Gröna stugan hette restaurangen som vi hamnade på. Så mysigt och så fint ställe! Dyrt, men sååååå god mat! Alltså jag höll på att dö av matkoma så gott var det!

Vi lyxade till det med förrätt i form av råkaka. Den var helt suverän! Men det var mycket mat. Jag blev typ mätt på bara förrätten. Kunde ju inte lämna något heller då det var så gott så jag åt upp allt.

Pontus beställde in lamm till huvudrätt medan jag tog röding. Och den var så god! Så god, så god, så god att jag kommer drömma matdrömmar om den. Men här fick jag ge mig. Jag fick inte i mig allt. Det blev för mycket mat för mig även att det smakade helt gudomligt.

Rullade typ ut från restaurangen. Jag hade verkligen matkoma. Gick en promenad i den kalla kvällen för att piggna till. Stannade och köpte en godispåse till mellomyset och sen vidare till hotellet.

På hotellet la vi oss i sängen och kolla på den fjärde deltävlingen. Jag såg inte ens halva startfältet och åt inte en endaste godis innan jag somnade. Så trött, men så nöjd. Tack mina fina Pontus för världens bästa julklapp!