25 december 2020

Julafton 2020

 

Julafton 2020 inleddes med en familjefrukost av det bättre slaget. Mandeln i gröten fick Hugo. Eller rättare sagt nöten då vi ingen mandel hade hemma. Det är visst lite av våran tradition att inte ha någon mandel hemma att ha i gröten. Lite roligt för varje år får vi hitta på andra saker att ha i istället. Förra året tror jag vi hade ett russin. 


Efter frukosten så hoppade jag i träningskläderna för att svettas lite innan julfirandet. Det var jag och ett par till som var och tränade så väldigt lugnt och skönt. 


Efter träningen blev det att hoppa in i duschen och sen i klänningen. En röd klänning dagen till ära, förvånande va?:-) Det syns inte på bilden men den är i spets och väldigt fint mönster. Fyndade jag i somras när den reades ut för 70 %. Klänningen går ju att använda annars också, inte bara till jul. Tänk i sommar med bruna brända ben till. Längtar!  


Sen packade vi in alla klappar och mat i bilen för att åka ut till Pontus föräldrar där vi skulle spendera julafton. Det är ju en speciell jul vi alla firar i år och det hanns ändras flera varv, men till sist blev det som så att vi åkte hem till svärföräldrarna för att fira där. Bara vi och dem. 


Men det blev ett stopp hos Jocke och Tina med på vägen dit. Önskade dem god jul i trädgården och så fick även Hugo och Leah varsin julklapp av dem. Vilket väder vi hade igår då! Ingen snö men det var lite småkyligt och strålande sol. Det var jag ganska nöjd med ändå. Ljus har vi haft stor bristvara av annars den här hösten/vintern så det var en bra julklapp från vädergudarna! 


Vi började med att förbereda maten och Ebbe ville gärna ha sig en smakbit han med. 


Det kändes ovanligt att vi inte var fler, men det var väldigt mysigt ändå! 


Julmat blev det med så vi blev mätta och belåtna allihopa. 


Fina Hugo i julskjorta och fluga dagen till ära. 


Efter maten så körde vi ett julquiz. Gissas vem som vann? Jag! 


Gissa vilka som förlorade och fick springa straffrunda runt huset? Det är hårt att förlora på julquiz i den här familjen. Fast särskilt plågade såg de ju inte ut att vara. 


Sen blev det Kalle Anka (= den obligatoriska powernapen). 


Sen blev det julklappsutdelning. 


Även jag fick ett litet gäng paket. Att jag varit så snäll! 


Hugo och Leah drog igång och spelade innebandy i farmor och farfars kök med den senaste julklappen. Det är sånt som bara barnbarn får göra. 


Jag fick en sån himla fin rosa sidenpyjamas med hundar på! Så nöjd. Jag som skrev senast häromdagen att jag garanterat inte skulle få någon pyjamas. Jag önskar mig nämligen det varje år och det här var första gången jag faktiskt fick en. Och jo, det är en hund och inget lejon. 


Fick även dessa galanta dojor! Hur fina är de inte på en skala? Jo jättefina! Passade gjorde de också vilket kändes ännu bättre. 


Av Leah fick jag den här tjusiga ljusstaken som hon gjort i slöjden. 


Väldigt nöjd med mina julklappar och framförallt med hela julafton. Den blev inte som det var tänkt men vi hade det väldigt bra ändå. Lugnt och skönt vilket kan vara underskattat ibland det med. 


Nu är vi taggade på att fira lite jul igen men den här gången med min sida av familjen.


//Sofie 

Inga kommentarer: