27 juli 2021

Utflykt och middagskväll

När jag vaknade igår tvingade jag återigen upp Pontus. Tänkte ta en promenad igen men sen kom vi på att vi kunde cykla bort till bageriet som ligger några kilometer bort. Erik, Hugo och pappa tänkte samma sak så vi slog följe med dem dit för att köpa frukostbröd.

Vi var inte ensamma om det precis. Fick köa ett tag men till sist kom vi in!

Det är väldigt mysigt att köpa färskt frukostbröd på morgonen. Efter att ha cyklat med så smakade det extra bra. Köpte bland annat surdegsfrallor som var så himla goda!

Efter frukosten åkte Pontus och jag iväg på en egen liten utflykt. Vi ville ha med oss våra barn men de dissade oss för att istället hänga med kusinerna.

Första stoppet blev till smaklösa museum. Ett band som gör skitdålig musik som Pontus älskar att lyssna på. De är inte bara dåliga på musik utan även museum visade det sig. Världens minsta lilla museum som dessutom inte var öppet alls.

Det finns så himla mycket att stanna vid längst vägarna när man åker här! Det är bagerier, loppisar, museum, ateljéer och massa olika gårdsbutiker! Vi stannade vi en av dem. Jättemysigt litet ställe. Köpte med lite färska grönsaker, inlagd gurka, olika lökar och äppelmust från gården.

Vi svängde sen in på några småvägar och vips hade vi kommit till ett naturreservat. Så vackert landskap! Vi åkte precis längst med havet. Stannade till på några ställen och kollade in alla fåren som gick omkring där, gamla båthamnar och så letade vi efter något bra ställe att stanna och bada vid. Det var sååå varmt igår! Helt galet, en bra bit över trettio grader visade termometern på.

Det var inte så lätt att hitta badvänliga ställen men till sist så hittade vi ett ställe där vi kunde gå i och svalka oss.

En riktig stenstrand. Jag var livrädd för att ramla och slå mig när jag skulle gå i vattnet då det var steniga där med och dessutom fullt med massa grönt klegg. Kändes och såg ut som att gå på en ryamatta från 70-talet. Men bara man kom ut en bit blev det sand under fötterna. Aningens mer behagligt.

Det svalkade verkligen i vattnet. Rätt kallat men skön kontrast till värmen i luften.

Sen började magarna kurra efter lunch så efter lite mer bilåkande hittade vi till en hamn med en restaurang. Såg inte så mycket ut för världen men så god mat! Jag åt köttbullar med potatismos. Som ni kan se åt jag upp allt, så gott var det!

När vi kom hem sen var jag så trött att jag tog mig en powernap på sängen. Innan Leah kom och sa att vi skulle cykla iväg och fika. Det säger man ju inte nej till så upp på cykeln igen!

Det är så plant här på Gotland och det finns cykelbanor precis överallt så det är väldigt cykelvänligt. Däremot inte alltid så lätt att ta sig över vägarna som är rätt trafikerade.

Erik har pratat så gott om allt fika här. Han har varit helt exalterad över att få komma hit igen och fika. Tyvärr valde vi fel fikaställe igår. Allt var typ slut när vi kom dit... Det fick bli en av deras sista chokladbollar och en festis.

Det fanns en stor trädgård på deras baksida som man kunde sitta i.

Tilde njöt av sin kaka för fullt. Fika är ju gott!

På hemvägen blev vi helt genomsvettig så det fick bli en sväng till havet för att svalka av oss (igen).

På kvällen var det Frida och min tur att stå för middagen.

Vi styrde upp med lite tilltugg och fördrink till att börja med.

Sen bjöd vi på våfflor med skagenröra, räkor och dill på till förrätt. Så gott! Det kommer jag göra fler gånger.

Huvudrätten blev lax, potatissallad med tillbehör. Ja det lyckades vi riktigt bra med om jag får säga det själv.

Efterrätten blev enkelt men god! Vanilj milkshake med grädde och hallon. Minnas recension: Det godaste jag någonsin druckit!

Det kördes även en gren i femkampen. Jag deltog inte då jag grejade med maten. Tror dock mitt lag ligger sist så får väl se om vi kan ta ikapp några poäng nästa kväll.

En faniljetraditon hos oss är att spela UNO när vi är på resa tillsammans. Inte jättelätt att få till med alla småbarn men igår kväll blev det ett parti nör de minsta somnat🙂