31 augusti 2017

Sista dagarna på Mallorca

Har inte haft möjlighet att kunna skriva något här de senaste två dagarna så tänkte att jag gör en liten sammanfattning nu och skriver lite om våra sista dagar.

I tisdags så tog vi en (halv)dag på stranden. Soligt och fint väder hade vi så vi njöt av vår sista dag i värmen. Barnen ville väldigt gärna vara vid poolen också så vi körde på en förmiddag vid havet och sen en eftermiddagen vid poolen. Jag hade gärna varit kvar hela dagen vid havet. Det blåste knappt inget så det var väldigt lugnt och inga höga vågor så alla kunde bada utan problem.

Tänk så mycket våra barn har utvecklats i vattnet den här sommaren. Simma har de båda två kunnat rätt länge men från att "bara" kunna ta arm och bentag till att kunna simma under vattnet, snorkla, göra volter, stå på händer, hoppa alla möjliga hopp, dyka i vågor etc. Det är så roligt att se hur duktiga de är och hur självsäkra de har blivit.

Både Hugo och Leah köpte sig varsitt cyklop med snorkel så mycket av tiden i vattnet har sett ut ungefär som på bilden ovanför:-)

Det byggdes såklart även en del i sanden. Pontus och barnen gick in för det ordentligt och gjorde ett stort slott. Jag försökte bygga med Minna, men hon ville mest förstöra det som hennes moster fick ihop.

Hugo satt vid kanten och njöt av vattnet som kom mot honom. Sådär kunde han sitta länge, såg så skönt och rofyllt ut.

Nu tar vi en fin bild på oss två i vattnet, sa jag till Pontus. Visst ser han glad ut?:-)

När vi kom upp till hotellet och poolen igen så var det aktiviteter för barnen. Leah är inte alls rädd för att vara med.

Vi bodde på på ett hotell där vi var ensamma svenskar. Ja, vi var rätt ensamma svenskar överlag där vi var tycker jag. Hörde nån gång svenska pratas nere på stranden men annars var det dåligt med svenskar. Fast det tycker jag bara var väldigt skönt:-)

Så barnaktiviteterna (som de hade varje dag) innefattade barn från alla möjliga länder men främst var det från England och Tyskland. Leah var med när de hade olika pysselteam på dan och en kväll körde de olika danslekar som hon så glatt deltog i.

Hon fick ju lära sig och göra sig förstådd vilket jag tycker var väldigt bra. Pontus och jag var med och tolkade ibland men Leah vill gärna förstå och klara sig själv. Försöker pränta in i mina barn att det är så bra och så nyttigt att kunna olika språk! Jag själv har alltid varit dålig på det och jag har alltid varit avundsjuk på de som är duktiga. Man har ju sån nytta av att kunna fler språk och mer lär det bli i framtiden.

Minnas matintag under semestern bestod mest av glass och chips:-)

Men även vattenmelon slank ner:-) Världens dyraste melon som vi blev pålurade av en kvinna som gick och sålde på stranden. Hon skar upp varsina vattenmelonbitar (3-4 stycken) och en liten kokosnöt som hon ville ha betalt 40 euro för (400 kr!) Helt sjukt ju... Hon fick inte det men alldeles för mycket betalt fick hon ändå.

På kvällen tog vi en tur på stan och käkade gott på en restaurang. Leah har tjatade hela veckan att hon vill göra flätor i sitt hår så efter vi ätit gick vi och letade reda på en kvinna som satt och flätade alla dess möjliga typer av flätor. Tyckte det kändes bättre att göra det precis innan vi skulle åka hem än att de ska bli förstörda av allt badande i salt och klorvatten.

Leah satt tålmodigt och sa inte ett ord när hon fick håret flätat och hon blev så nöjd efteråt.

Nu får vi hoppas att flätorna håller ett tag iallafall:-)

Sen igår var det alltså dags att fara hemåt igen. Vi hann äta frukost och sen fick vi packa ihop det sista innan bilen kom och hämtade oss. Pontus var på glatt humör, jag förstår mig inte på honom.

Det var så smidigt då vi bokat en liten minibuss som både körde oss till hotellet men även tillbaka till flygplatsen. Vi alla fick plats och det kostade inte så mycket plus att vi kom direkt dit vi skulle. När man åker charter ska man ju alltid åka omkring i all evighet och lämna av/plocka upp andra personer innan man är framme dit man ska.

När vi klev ut från Landvetter så vräkt regnet ner och termometern stod på 15 grader. Fy fan.. Hade lätt kunnat vända om och gå in i avgångshallen och tagit en ny resa iväg till värmen igen. Inte alls pepp på att komma tillbaka till vardagen och skitvädret.

Men en riktigt bra semester har vi haft! Nu är det bara att spara pengar så vi kan åka igen. Fast jag åker ju iväg igen om bara en månad. Då ska mamma få sin födelsedagspresent av mig och Elin, nämligen en resa till vår favorit stad Prag! Skönt att ha något att se framemot. Det är verkligen halva resan, att ha något att se fram emot.