23 juni 2019

Midsommarafton 2019

Midsommarafton startade vi med en riktigt somrig frukost! Jordgubbar med mjölk, bättre än så blir det ju inte.

På förmiddagen kom även Sandra, Robban, Linus och Leon och till lunch anslöt sig också Sarah, Krille, Emma och Ville så vi blev ett stort gäng som firade midsommar ihop.

Alla hade inte sovplatser i sina båtar så tält slogs även upp.

Det var en del protester från Leons sida men tältet det kom på plats!

Leah var midsommarfin i sin blomkrans och klänning. Foppatofflorna låtsas vi inte om.

Det var faktiskt inte bara midsommarafton utan även Leons födelsedag! Och inte vilken som helst. Hans tredje! Så det blev lite presentöppning för herrn som verkade väldig nöjd över det han fick.

När lunchen skulle intas så kom uttrycket "finns det hjärterum så finns det stjärterum" väl till pass. Men vi fick plats alla så vi kunde sitta bredvid varandra i två av båtarna. Hade för få bord för att kunna duka upp på land så då fick vi göra det bästa av det hela helt enkelt.

Jag svidade också om till lite tjusigare midsommarkläder.

Efter lunchen så packade vi ihop oss i Sandra och Robbans båt för att åka mot dansen i Malexander. Leah var mer taggad än vad hon ser ut på bilden:-)

Linus och Ville var mer glada. Tror dock det var mer åt att få åka båten än själva dansen.

Några vuxna stannade kvar vid båtarna under tiden vi andra och alla barnen drog på midsommarfirande.

I Malexander så träffade vi på den här hönan med tillhörande mor och morföräldrar som också var där. Lite nostalgi att komma till Malexander och fira midsommar. Vi var alltid här när vi var små, men det är många år sen sist jag var där på midsommarafton. Så det var roligt även om det var helt galet mycket folk. Hade glömt bort den biten.

Vi kom lagom till att stången skulle resas.

Och sen så dansades det för fullt i värmen! Helt vindstilla och väldig varmt var det. Innan hade det blåst en del på oss men här stod vinden helt stilla och solen värmde väldigt väl när vi dansade. Emma, Leah och Minna var de tre barnen som orkade dansa hela tiden. Linus, Ville och Hugo gav upp halvvägs ungefär.

Midsommarbild på två favoriter. Ja. Leah har på sig två midsommarkransar. Fråga inte varför.

Hugo somnade (?!) i båten på vägen tillbaka. Förstår inte hur han lyckades med det.

På plats hos de andra igen så tog vi tag i firandet av Leon på nytt. Jordgubbstårtor av olika slag dukades upp och avnjöts.

Födelsedagsbarnet satt nöjt och åt av det goda:-)

Fina Åscar!

Alla båtarna på rad.

Pontus fick på sig en krans han med och blev midsommarfin:-)

Ni anar inte hur mycket alla barnen lekte i jollarna. Det roddes ut till den där lilla ön cirka 678 gånger. Och det var bara under midsommarafton. Jättekul att kasta i ankare och förtöja för att lika fort kasta loss igen och ro iväg.

Vi låg som i en liten vik så det var helt perfekt för barnen att kunna ro själva och leka i. De har blivit så stora och så duktiga alla! De hade även med sig Leon i båten utan problem. Tror aldrig kusinerna lek och varit så sams innan som de var då.

På kvällen vände dock vädret och var inte alls så mysigt. Det blåste och sen kom även regnet. Hej midsommarväder! Det slutade med att vi alla satt i våra båtar/tält och åt vår grillade mat. Jag tog kväll tidigt ihop med barnen och somnade redan vid halv tio. Men så gött jag sov! :-)