23 juni 2019

Midsommardagen

Eller den stora fiskaredagen kanske jag skulle skriva? Alla skulle meta och kasta med kastspö den här dagen.


Morgonen var väldigt blåsig men ju längre tiden gick desto mindre blåste och härligare väder fick vi!


Pontus var den som hade bäst fiskelycka och fick flera napp.


Men skam den som ger sig!  Ett tag satt alla med varsitt spö i näven och hoppades på det bästa. Förutom jag då som passade på att ta bilder istället:-)


Gladast blev Leon när Pontus drog upp en liten mört. Så himla glad och tyckte det var skitkul. Sen satt han helt still och fiskade med Pontus en bra stund.



Hugo brukar ha en väldig tur när han fiskar men igår gick det trögt för honom. Han som så gärna ville dra upp en stor fisk så han kunde skicka bild till morbror och visa upp.


Även Ebbe ville vara med och fiska. Eller kanske mer tigga av Sandra som åt på en smörgås.


Ebbe kan det här med att tigga med stil. Lägga huvudet lite fint på husses axel när det vankas lunch.


Jag med två av tre hundar som var med oss ut på sjön.


Efter lunchen så lånade vi "bananen" och åkte ut en sväng.


Emma och Leah hängde med de också och låg där fram och höll koll så vi inte skulle åka på några stenar.


Sän himla härlig dag! Snacka om att ledighetskänslan infann sig rejält.


Jag premiärbadade även för i år!


Så jäkla kallt så det blev bara ett dopp och sen upp igen. Men badat det har jag nu gjort:-)


Vi passade även på att göra krabbelurer till eftermiddagsfikat. Den här gången testade vi att ha äpple i, väldigt gott!


Fiskelyckan vände sen (tack gode gud!) så både Hugo och Leah fick upp varsin fisk. Inte så stora men de fick upp varsin fisk och det var det viktigaste:-)



 Grillen tändes inför kvällens middag.


Och potatisarna skrubbades rena.


Sån himla härlig kväll Här satt jag väldigt bra.


Den nyfångade fisken hamnade även den på grillen.


Och provsmakades. Det smakar ju extra bra när man äter fisken när man sitter där bredvid sjön och man precis har grillat den.


Kaffet ska visst smaka extra bra det med när det kokas över öppen eld. Jag som ej dricker det kan ju egentligen inte uttala mig men går på vad kaffedrickarna sa.


Barnen de var mer i vattnet än på land.


De gånger de kom tog sig upp ur vattnet så satt de i någon av jollarna istället.

En helt underbart fin midsommardag hade vi! Vi satt uppe på land kring elden till sent på kvällen innan vi kröp ner i båtarna.

Sommaren är verkligen världens bästa tid på året!

//Sofie

Inga kommentarer: