28 juni 2021

Midsommardagen 2021

 Den här dagen fick vi vakna upp till en himmel som var grå men inget regn alls i sikte, så skönt! 


Efter att alla kurrande magar fått i sig frukost hamnade typ alla i vattnet. Vi hade ju med Leahs madrass som barnen lekte på och så hade Linus sin SUP och jag min så det var fullt ös. 


Leah testade på om hon kunde stå på huvudet även på vattnet och det gick ju hur lätt som helst. Helt klart en talang hon måste ärvt efter mig:-) 


Pontus tog det här med att paddla SUP till en ny nivå han också då Ebbe åkte med på brädan. Han simmade efter Pontus när han paddlade och ett tu tre så satt Ebbe uppe på brädan han med. Trodde han skulle hoppa ner rätt så snart men han satt så nöjd där och åkte tillsammans med sin husse. 


När det regnar på sjön och man har hundar (och barn) så blir båtarna smutsiga. VÄLDIGT smutsiga. Leah hjälpte faster att skrubba rent deras båt från allt bös. 


Fina Gösta låg på land och var nöjd över att ha lagt beslag på Ebbes pinne. 


Midsommarafton åt vi lunchen i båten men på midsommardagen kunde vi minsann sitta på land! 


Leah tränade vidare på det här med huvudstående och rätt som det var kom hon glidandes förbi på SUP:en ståendes så här. 


Jag och Sandra hade fullt upp med att lyckas stå kvar på brädorna med bara våra fötter. Men kul är det! 


På eftermiddagen så åkte vi iväg och åkte lite ring efter Sandra och Robbans båt. Det tyckte barnen var väldigt kul! Hugo ville bara åka fortare och fortare. 


Linus och jag ville inte åka så fort så vi gled i lite lagom tempo efter båten. 


Sen skulle Sandra och jag åka. Det gick väldigt bra till en början. Sen rätt som det är släpper repet från ringen! Så förvånad har jag nog aldrig blivit. Ringen (eller den var ju mer som en soffa) gick alltså sönder och där satt vi mitt på sjön och började sakta sjunka... Jag skrattade så jag fick ont i magen. Vilken cirkus det blev. Tur vi hade våra flyttvästar på oss för båten som skulle hjälpa oss hade inte så värst bråttom utan var mer upptagen med att filma oss när vi låg där i vattnet och sprattlade. 


Ja det blev inget mer ringåkande efter det. 


Den var rätt så kaputt om man säger så. Men vi har lovat barnen att vi ska köpa en ny ring så vi kan åka igen. Det är ju väldigt kul! 


Efter en stund när vi kommit tillbaka från vårt ringåkande så kom regnet på besök igen. Så jävla tråkigt! Vi hade precis dukat upp middagen på land men det var bara till och bära ner allt i båten igen. 


Vi passade sen även på och kolla på Danmark - Wales matchen medan regnet smattrade utanför. 


Det regnade en hel del. Mina tofflor var helt överfyllda med vatten då jag glömt dem på land. 


Men så sprack det upp och det blev en jättefin kväll! Helt spegelblank på vattnet och solen som visade sig så fint. 


Midsommarafton blev det ingen klänning så det fick bli den här dagen istället. Även att kombon blev stickad tröja och pissetofflor. 


Linus och Ville passade på och metade från farmor och farfars/mormor och morfars båt. 


Linus är mer i vattnet än på land. Tur han har badglada kusiner som också gärna gör honom sällskap. 


På kvällen knökade vi ihop oss alla på svärföräldrarnas båt. Även Ebbe och Larzon var med så det var verkligen fullt. Barnen i vattnet kom upp de med sen och satt tillsammans med oss. 

Vi körde en musik/frågelek som jag tänkte att vi kunde gjort på midsommarafton men som aldrig blev av pga vädret. Kanske ingen lätt lek men det var kul! 

Efteråt blev det ännu mer musik då alla barnen satt och valde olika låtar de ville att vi skulle spela. 


Hugo och Linus körde på hårt och sjöng tillsammans. Sverigeflaggan Hugo har runt sig var ett av priserna i tävlingen. Kan vara bra och ha till kommande matchen mot Ukraina matchen på tisdag:-) 


Vid elva snoret så rundande vi av då det började bli väldigt trötta barn. Men hur mysigt är det inte när man kan sitta ute så länge och det fortfarande är ljust och skönt! Vi till och med tog oss varsitt kvällsdopp innan vi kröp ner i våra kojer för natten. 


//Sofie 


Inga kommentarer: