27 februari 2021

Tandställning på gång

 Ja inte för min del. Jag har hade min i flera år för flera år sedan. Nu är det istället Hugos tur! Välbehövligt då han ärvt det sämsta av både Pontus och mina tänder.  


Jag startade med att åka och träna på gymmet i torsdagsmorse. 


Sen blev det lite jobb hemifrån innan det var dags att styra bilen mot Nässjö och tandregleringen. Så nära och bra. Not. Men ska inte klaga då det är världens förmån egentligen att få tandställning. Något vi är väldigt unika med här i Sverige om man ser till resten av världen. Den där välfärden vi har är ju väldigt bra rätt många gånger ändå. Vi får inte glömma bort det i allt klagande. Det är inte många andra länder i världen jag skulle vilja bo i. Sverige är rätt bra och rätt mycket före så många andra länder på så många sätt.  


Jag var lite orolig över att hitta då jag aldrig varit där innan men det gick över förväntan! Jag fick inte följa med in till tandläkaren men jag följde med in till väntrummet och såg till att Hugo kom in ordentligt i alla fall. 


Besöket skulle ta 90 minuter så jag passade på att leta upp en Willys butik och storhandlade mat under tiden Hugo var hos tandläkaren. 


Fick åka och hämta upp min pöjk sen. Det hade gått bra enligt honom. De hade bland annat tagit röntgenbilder och avtryck. Först steget mot tandställning check! 


Det blev ett stopp för mat på hemvägen. Det här är jag i ett nötskal. Vi stannade till vid en vägkrog och när vi kom in såg vi att de endast hade buffé. Dels är det coronatider så jag är inte så pepp på buffémat då och sen var det ju ingen vidare mat på den där buffén. Hugo var inte heller sugen. Men killen som stod i kassan sken upp som en sol när han såg oss komma in i den annars rätt tomma restaurangen och han var väldigt trevlig. Så jag frågade om de hade något annat att erbjuda än buffé och det hade de! 


Slutade med att jag åt en schnitzel och Hugo kycklingfilé. Maten gick på 300 kronor och det var den inte värd. Ätbar men inte så god. Hade ju kunnat vänt i dörren och försökt hittat något annat matställe men jag klarar inte av det när personalen är så trevlig/hjälpsam och när det inte är någon annan i restaurangen.  


Min värsta är att gå in i butiker där det är supertrevlig personal men inget jag egentligen vill köpa. Fast så är jag helt ensam i butiken utan några andra kunder/gäster och då känner jag mig alltid så dum om jag går därifrån utan att handla något. Vet att man inte har köptvång men jag tycker så synd om den stackars snälla personalen som står där och så gärna vill sälja. Har hänt mer en en gång att jag handlat bara därför. Eller varit kvar i butiken i väntan på att det ska komma någon mer kund som tar fokus så jag bara kan smita ut lite diskret sen. 


Vi hade en liten tanke om skidåkning på kvällen men vi var rätt trötta hela familjen så vi struntade i det. Sen fick vi meddelande om att vi var tvungna att hämta skethuspapper som vi säljer via innebandyföreningen så Pontus och jag åkte in och hämtade det samt gick en kvällspromenad med Ebbe istället. Ungefär det som vi orkade med. 


//Sofie 


Inga kommentarer: