28 juni 2022

Midsommardag och en födelsedag

 

Att vakna upp till det här det är det som är meningen med att vi överlever den mörka vintern. Klockan var 04 på morgonen när jag gick upp för att kissa och solen letade sig fram så fint över sjön. 


Rätt som det var så hade alla vaknade och sjön var återigen full av barn som badade. Jag och Hina satt badvakt i skuggan. 


Sen var det dags även för mig att bada och tvätta håret. Det var kallt. Fy satan så kallt det var. Vinden hade inte vänt och det blåste fortfarande åt fel håll så med 30 grader i luften hade vi endast 17 grader i vattnet. Det är kallt. Knappt så jag kunde få bort schampot ur håret för vattnet var så kallt.... 


Vi gav oss sen iväg för att ta bilen bort till Malexander. Det är inte ofta jag vill ha en snabb båt men hade vi haft det den här gången hade vi kunnat åkt båt dit men istället fick det bli bilen. Och jag fick för första gången i mitt liv åka jag över färjan med bil. Med AC:n på så var det inte så dumt det heller denna varma dag.
 

Hela Klanen Henriksson/Bruhn/Gustavsson plus Anette samlade för mat på Svärdshuset i Malexander för att fira mamma som fyllde år! 


Menyn lästes noggrant innan beställningen lades. 


Tilde spexade i väntan på maten. Det var så himla varmt! Nere vid vattnet blåste det men här uppe på land stod det helt stilla så värmen gjorde oss alla rätt svettiga. 


Skugga uppsöktes för att svalka oss men det var inte så populärt att bara sitta still där. 


Ett skrivbord med papper och pennor hittades! Det var en perfekt sysselsättning innan maten kom in. 


Och vilken god mat! All mat var närproducerad, ja till och md dryckerna. Jag tog dagens fisk från sjön Sommen och den var himmelsk. På riktigt bland det godaste jag ätit på lääänge. Hit lär vi komma fler gånger. Ett tips om ni har vägarna förbi! 


Ett kort på världens bästa mamma/mormor/farmor med alla sina barnbarn i skuggan hanns med innan hemfärd. 


Väl hemma hos mamma och pappa så hoppade alla i badkläderna och drog ner till badet för att svalka sig.  


Kan varit dagens bästa (förutom maten då). 


Mycket varmare temperatur i svartån än morgonens dopp i Asby. Sååå skönt att svalka av sig! 


Leah hade fullt upp med att hänga med i Lykkes tempo. 


Sen blev det allt lite kallt efter badandet så då kom Anette med handdukarna. 


Efter badet blev det gofika med både fruktfat, tårta och wienerbröd. 


Tilde och Lykke åt tårta för glatta livet! 


Presentöppning och skönsång för födelsedagsbarnet! En del var lika nyfikna som födelsedagsbarnet på vad som fanns i paketet. Kanske till och med mer nyfikna. 


Vatten kan vara bästa leksaken för barn. Alla barn älskar att balta med vatten. 


Tilde hjälpte även till att vattna farmors växter. Söthönan❤️


Ja det hann bli kväll innan vi var tillbaka vid båten igen. Rätt trötta allihopa efter ännu en härlig dag i värmen.


//Sofie 

Inga kommentarer: