23 mars 2009

Hatar billy bokhyllor...

Jag hade som ett projekt att måla om våran billy bokhylla med glasdörrar i ek till en fin vit färg, dock så var det lättare sagt än gjort. Herregud vad jag har slitit med denna jädrans bokhylla och resultatet är ju inte vad jag hade i huvudet precis. Först slipade jag hela hyllan + dörrarna noggrant så att färgen säkert skulle fästa bra. Dock gjorde jag första misstaget och började exprementera och tog en burk färg som vi hade över sen vi målade om inne i huset, resultat: inte bra...Så jag åkte i illfart ner till färgaffären och frågade om hjälp och fick då med mig två burkar hem (samma färg som Pontus använde när han målade vårt kök, fast det visste jag inte då). Jag har målat och målat men den färgen ville inte heller fästa helt bra men jag orkade inte bry mig så det fick duga så länge. Sen skulle jag börja med dörrarna, åhh herregud! Ingen maskeringstejp ville ju fastna ordentligt på glasrutan så det kom ju naturligtvis en massa färg på glaset när jag höll på att måla. Igårkväll höll jag på i flera timmar att försöka få bort den färgen som fastnat på glaset, jag hann bara göra ena dörren den andre får jag ta idag. Det blev ju såklart färg bortfläckt (stavning?) både från glaset och själva dörren, hmm....Sen så satte jag dit ett vitt spetstyg (som jag köpt jättebilligt på IKEA någongång men som aldrig kommit till använing innan.) innanför glasdörrarna och det tog ju också en himla tid innan det var på plats. Utsidan blev snygg men om man öppnar dörren så är det inte lika fint. Så i detta fall så är det utsidan som räknas tycker jag:) Sen byte jag knoppar också och naturligtvis så var de nya mindre än de gamla så jag måste måla dit mer färg där det saknas.

Ja kort och gott så är det svårare än vad man tror att måla om en Billy bokhylla har jag kommit på. Får lägga upp resultatet här sen när jag har gjort klart den andre dörren också så får ni själva se.. Nu ska jag fortsätta med mina jobbansökningar som jag började med igår hemma men jag skanar lite grejer så det måste jag göra nu när jag har tillgång till Internet:)


//Sofie

1 kommentar:

Discus sa...

Tvätta alltid med målarsoda först, för att få bort ev. fet yta. Sen slipa lite lätt, och torka av dammet med mycket lätt fuktad Wettexduk, eller nåt annat som inte luddar av sig. Låt torka ordentligt.
Lycka till!