31 maj 2020

En Strålande Lördag

Lördagen började med årets första frukost ute på altanen. Helt underbart!

Vi bestämde oss sen för att hitta på något hela familjen. Lämna alla måsten hemma och göra något tillsammans. Det var alldeles för längesen sist!

Det blev en lite road trip runt Vättern som vi gav oss iväg på. Kändes väldigt behagligt att göra det i en bil och inte på en cykel.

Vi började att åka ner mot Gränna.


Barnen ville prompt stanna till och besöka ett av alla polkagriskokerier. Jag lyckades dock övertala barnen att vi skulle köpa annat (godare) godis någon annanstans senare längst vägen. Helt ärligt, finns det någon människa på denna vår jord som någonsin ätit upp en hel polkagris? Det slutar ju alltid med en klibbig sockerbit som blir över och ska sparas men som till sist slängs.


Turen fortsatte sen neråt Jönköping. Jag körde så jag stannade till vid en favoitloppis!


Pontus och barnen tröttnade rätt snart och gick mest och frågade när vi skulle åka vidare. Det är mycket lugnare att åka själv på loppisar. Eller med någon annan som tycker om att gå och kika, vända och vrida på saker för att leta efter bästa fynden. Nu blev jag mest stressad. Men några små saker kom allt med hem :-)


Nästa stop på turen blev i den lilla staden Hjo. Tror faktiskt inte jag varit där innan, inte som jag minns i alla fall. Vi gick nere i hamnen och kikade på båtar och ett tåg (?) som fanns där.


Det var inte så supermysigt då det blåste halvstorm och var rätt kallt. Men så fort vi traskade uppåt oc bort från vattnet så blev det genast varmt och skönt väder igen.

Vi stannade till och åt mat på en restaurang där innan vi åkte vidare igen.


Karlsborg blev nästa stopp och även en paus för lite fika av en sockrig munk på stående fot. Ebbe var bra sugen han också.

Vi åkte och skulle kolla på Karlsborgsfästning men vi fick inte riktigt kläm på det. Det fanns något stort museum där men det var rätt dyrt inträde för oss alla och vi kände inte att vi hade tiden eller orken att orka gå allt. Så vi gav oss iväg igen.

Blev ett stopp för att kolla på ännu mera båtar (Pontus favorit syssla) och så såg vi även när det var broöppning vid Göta Kanal.

Ja vi hade en heldag iväg! Sista stoppet på hemvägen blev godishuset i Mjölby där barnen ÄNTLIGEN fick köpa sitt efterlängtade godis.

Avrundade lördagen med smidig kvällsmat i form av potatissallad och rostbiff och så kollade vi på en av sällskapsresan filmerna.

Det bästa av allt är att jag känner mig pigg och helt frisk igen! Så underbart att vara på benen igen och framförallt att höra som jag ska och slippa det onda i öronen. Så det här var helt klart en bättre lördag:-)

//Sofie 

1 kommentar:

Jennie sa...

Exakt som när vi var på vift i fredags/lördags. Yaay, titta en loppisskylt! Familjen 👉😴