18 mars 2020

Vårtecken, skolstängning och dammsugarpåsar!

Det var sååå skönt att få gå upp, klä på mig, sminka mig och åka till jobbet i morse!

Lämna sjukstugan bakom sig måste vara en av de bästa känslorna! Hade lite att komma ikapp med på jobbet men det gick bra. Jag ska ju vara borta hela fredag plus halva morgondagen så kände att det var skönt att få beta av det som samlats på hög de här två dagarna.


Lite vårtecken från senaste promenaden.

Vi åker till Falun imorgon eftermiddag och det ska bli skönt att få komma iväg på en liten weekend mitt i allt. Det här med Corona är ju i diskussion varje vaken minut (sekund?) känns det som.

Jag har varit tvärsäker på att Sverige inte kommer stänga några skolor då vi tänker lite annorlunda (smartare) än övriga länder, men nu vet i tusan. Efter gårdagens beslut om att stänga universiteten och gymnasieskolorna så är det som att man bara går och väntar på ett besked om att även grundskolorna ska stängas.

Jag tycker verkligen inte att det är så svart eller vitt att allt kommer lösa sig bara vi stänger alla skolorna och sätter alla i karantän. Långt ifrån. För att det ska fungera måste vi ju hålla på det under så lång tid vilket ju inte är möjligt för samhället att klara av!

Tycker ändå att det är bra åtgärder som satts in hittills med slopandet av karensavdraget och sjukintyget. Alla restriktioner som kablats ut verkar folk ta på allvar med så vore ju skönt om vi kunde slippa stänga ner hela Sverige ännu mer. Sjukvården skulle nog ha svårt att klara av att förlora så mycket personal som den skulle göra om skolorna och förskolorna stängde.

Att folk tar restriktionerna på allvar tycker jag märks bara i barnens skola där föräldrar nu verkligen håller sina barn med symtom/sjukdomar hemma. Lärarna agerar jättebra och lägger upp skolarbetet så att alla barn som inte är där kan jobba ikapp hemma. Det tycker jag är super! Bättre än att stänga ner hela skolan enligt mig.

Men vad vet vi egentligen om vad som är bäst? Det kan ju bara framtiden utvisa.

Jag tyckte senaste poddavsnittet med Skäringer & Mannheimer där Agnes Wold är gäst är väldigt bra. Ett tips att lyssna på! 


Leah var kreativ i sitt pysslande ikväll och gjorde sig egna munskydd. Kanske vore något att satsa på  i dessa tider?

Ikväll har det packats och förberetts för vår kommande långhelg. Jag är så himla trött så direkt efter att jag skrivit klart det här ska jag krypa ner under täcket.


Måste bara slinka in med ett litet tips innan jag avslutar. Kan ha skrivit om det innan, men det är värt att tipsa om igen i så fall. Nämligen att prenumerera på dammsugarpåsar från dammsugarpåsar.nu!

Jag har gjort det i så många år och det är helt underbart bra. Vi har alltid dammsugarpåsar hemma (alltid rätt dammsugarpåsar) och det kostar inte mer än vad det skulle göra att köpa i butik. Man kan själv välja vilket intervall man vill få hem dammsugarpåsarna vilket också är ett stort plus.

För den uppmärksamme kan man se att det fortfarande står Sofie Henriksson på etiketten. Har inte kommit ihåg att ändra efternamnet under de senaste 6 år, men var gör det liksom? De kommer ju fram ändå:-)

Ett väldigt bra lifehack som gör livet lite enklare och smidigare!

//Sofie

Inga kommentarer: