16 november 2021

En söndag för far

Alla pappors dag var det i söndags! Kan omöjligt varit en enda person med sociala medier som missat det. Av ren princip lägger jag inte upp någon hyllning till vare sig min pappa eller Pontus. Världens bästa är de båda två men jag mår dåligt av alla som ska lägga upp, visa, skryta om hur bra just deras pappor är. 


Dels är det väldigt många barn som saknar pappor i sina liv. Alldeles för många. Och även de som har pappor i sitt liv är det långt från alla som är något att ha. Många bra pappor finns men det finns också alldeles för många dåliga. För att inte tala om alla jättebra mammor som får axla båda rollerna som en bra mamma och pappa. 


Sen varför ska alla mammor hylla alla pappor för när knappt några pappor hyllar några mammor på mors dag? Ojämnställt även där. 


Sen brukar jag säga till Pontus personligen vad jag uppskattar och tycker om att han gör som partner och förälder. Känner inte att jag måste lägga ut det på sociala medier men där är man ju olika. Och tur är väl det! Fy fan vad tråkig världen skulle vara om vi alla tyckte, gjorde, tänkte och såg likadana ut. Det är mitt mantra i huvudet när jag ser alla som börjar julpynta redan i oktober. 


Men vad gjorde jag då denna söndag? Ni sitter på helspänn och väntar på att jag ska berätta! 


Jag vaknade första av alla. Åkte och tränade innan jag åkte hem till resten av familjen för att äta frukost tillsammans. 


Jag har nu mer helt lagt över ansvaret av fars dag firande på mina barn. Vill de fira sin pappa så är de stora nog att fixa det själva. Och de hade allt sett till att ordna med frukost och även inhandlat en present till sin far på hans dag. Jag bidrog med en present jag med men mest för att jag själv ville ha just en sån kapsylöppnare. En sån man skruvar fast på väggen. Jättefin! Bästa presenterna är väl de man ger bort som även gynnar än själv? 


Sen var det dags att förbereda inför nästa firande denna dag. Mina syskon med familjer plus mor och såklart far var inbjudna på middag. 


Hugo åkte iväg på innebandymatch på förmiddagen, men Leah hjälpte mig i köket. Vi lagade både mat och bakade två tårtor.  


Även min far fick present. Flera trisslotter utan vinst. Tyvärr hände det inte plötsligt den här gången. 


Det var längesen vi dukade långbord här inne. Under hela pandemin har vi bara haft utomhuskalas så det var trevligt att ses inomhus för omväxlingsskull. 


Minna, Majken och Leah tog sen på sig hedersuppdraget att dekorera tårtorna. 


Tycker de lyckades väldigt bra! 


Lykke ville väldigt gärna vara med hon också och dekorera. Fick muta henne med blåbär för att hon skulle vara nöjd än då. 


Tårtorna gick hem! Tilde åt för glatta livet så hon till och med hade grädde på ögonfransarna. 


Sen blev det dans och disco. Är det kalas så är det! Men tjejerna var inte nöjda att dansa i sina vanliga tråkiga kläder så de gick loss och lånade klänningar av Leah. Aningens stora för en del men det gjorde inget! Det går att dansa i långklänning med🙂

Bästa Minna visade att hon lärt sig dansa Macarena dansen. Småkusinerna försökte härma efter men det gick väl sisådär om jag ska vara ärlig. 


Efter kalaset åkte Leah på friidrottsträning och jag röjde undan här hemma. Om jag var trött sen? Nja jag gick och la mig halv åtta bara och somnade typ direkt. 


//Sofie 

Inga kommentarer: