19 april 2022

Kalasdag!

Påsdagen blev en riktig kalasdag. Vi passade på att fira både Leah som fyller år den 18:de, Pontus som har fyllt år och jag som ska fylla år. Lite påskfirande med kan vi väl slänga in. Massa kalasande helt enkelt. 


Morgonen började med att Leah, jag och Ebbe tog oss en promenad i skogen för att hänga upp lite ballonger. Mina kids är så stora nu men syskonbarnen är ju i en bra ålder för att hitta på roliga saker med.  Påskharen hade nämligen skickat en videohälsning om att hen behövde barnens hjälp att samla in sina ballonger som flugit iväg. Så det var det som vi var ute och förberede för. 


Sen grejade vi för fullt mee att få allt i ordning. Pontus och Leah dekorerade det sista på smörgåstårtan. Den är så stor att vi fick förvara den i pannrummet där det var svalt då vi inte fick in den i matkällaren. 


Vilket pangväder det blev! Soligt och varmt så vi dukade upp och gjorde i ordning ute och på altanen så vi kunde sitta där. 


Sånt vårtecken när man kan börja sitta ute igen. Så underbart! 


Sopade, dammsög och skrubbade rent altanen. Bar möbler och fixade till så alla skulle få plats. 


Och vi fick ihop det! 


Sen började alla gästerna komma. 


Majken testade gungan och njöt av solen i sina nya solbrillor. Svärfar var så snäll och lagade repet på ena gungan då den gått sönder. Så då kunde barnen bråka om två gungor istället för bara en. 


Fasters troll❤️


Sen blev det smörgåstårta och skönsång för den blivande 12-åringen. 


Det vart riktigt varmt i solen. Riktig sommarvärme! Jag hade klänning och kunde gå barbent utan problem. Härligt! 


Tilde är stortjej som äter med stora bestick. Vi har ju gjort oss av med allt sånt (barnbestick etc.) här hemma så då får man äta som alla andra. Och det gick ju hur bra som helst! 


Lykke charmade Hugo så han gick in och lekte med henne när det blev för tråkigt att äta smörgåstårta. Lite bilar och dinosaurier har vi iallafall sparat så det finns något kul för de mindre gästerna. 


Det blev även presentöppning med mycket hjälp. 
 

Åka skrinda är aldrig fel. Majken kämpade på för fullt med att dra runt lillsyrran i vagnen. 


Sen fick barnen se videomeddelandet från påskharen som bad om hjälp att samla in alla ballonger som rymt. 


Det är ju långt att gå så det fick bli en tur med traktorvagnen! 


Och visst hittade vi ballonger! 


Tilde tyckte det var roligt att åka traktor och leta efter påskharens ballonger. Trots tveksamt ansiktsuttryck. 


Det gällde att vara på hugget så ingen ballong missade! 


Ville fick mest motion då han var "ballong-Kalle" och hoppade ner från vagnen för att hämta in alla ballongerna vi hittade. 


Alla ballongerna lämnades sen i ladugården där påskharen lämnat en överraskning som tack för hjälpen. 


Nöjda barn! 


Sen blev det glass i stora lass till kaffet. 


Lykke testade även såpbubblorna hon fått av påskharen. 


Vad är väl ett kalas utan dans? Det blev disco på verandan med musik och dans för glatta livet. Tilde rockade loss så pass att byxorna gick sönder. 


Det var väldigt trevlig kalas och så himla skönt att vi fick så fint väder! 


Det tråkiga kommer ju efteråt. När alla gästerna åkt hem och man ska röja undan allt. Var så trött sen på kvällen! Helt slut och hungrig var jag också. Vi hade massa smörgåstårta över men var verkligen inte sugen på det efter all. 

Då ställer sig Pontus och fixar annan mat till mig av det vi hade hemma. Sånt som gör att jag tycker om min man extra mycket. Såna där saker som jag uppskattar så mycket. Skit i blommor, ge mig mat när jag är hungrig (och för trött för att fixa något själv)🙂


//Sofie 

Inga kommentarer: