22 oktober 2018

Våran lördag i Gdansk

Frukosten på hotellet var helt underbar! Vi startade dagen med rejäl frulle som avslutades med muffins och ett glas mimosa bubbel:-)

Sen blev det en riktig shopping dag för oss. Vi tog en taxi till en galleria som låg en bit bort. Ska man shoppa i Gdansk så är det galleriorna man besöker. Det finns inte så mycket butiker i själva stan.

Det blev några timmar spenderade där med ett lunchstopp på en italiensk restaurang. Maria och Emelie beställde in deras bästsäljande pizza men det visade sig vara ett bottennapp. Den innehöll både getost och päron som gav en härlig smak av rövsvett. Alltså ingen av oss kunde äta den, så äcklig. Det är inte ofta jag stöter på riktigt äcklig mat men det var verkligen den pizzan.

Efter ytterligare lite shopping drog vi tillbaka till hotellet för att svida och ladda om.

Gjorde oss fina för att dra ut och ta en lördagkväll på stan i Gdansk.

Många spegelselfies blev det:-)

Till sist så var vi redo att göra stan osäker!

Det var ju sista kvällen så vi körde all in. Först blev det drink på den här lilla baren. Bild tagen på dagen därav att det är så ljust på bilden:-)

Den kändes lite suspekt då man klev ner som i en mörk källare men det var väldigt mysig och hade jättetrevlig personal. Så trevlig att de berättade historier om drinkarna man beställde och gav lappar men olika saker om drinkarna/baren till alla gäster.

Kan jag varmt rekommendera!

Rolig grej om hur vi hittade barnen. Malin googlade "coola barer i Gdansk":-) Älskar't! Det är så man hittar de bästa ställena.

Sen blev det trerätters middag på det här stället. Vi fick det rekommenderat av två andra (oberoende av varandra) personer som ätit där tidigare. Ett riktigt pasta ställe! Man kunde antingen beställde färdiga rätter eller välja helt själv hur man ville komponera ihop sin rätt.

Vi började med förrätt som bestod av ost och charkbricka. Ingen jättefavorit hos mig men det gjorde inget då både huvudrätten och efterrätten vägde upp det alla gånger!

Åt sån himla god gnocchi. Längesedan jag åt det sist och den här var suverän! Vi drack vin till som servitören rekommenderade som också var jättegott.

Till efterrätt blev det en pavlova för min del med basilika mousse som var bland det godare jag ätit i efterrättsväg! Slukade den i ett nafs typ.

Vi tog även varsina drinkar innan vi rundade av vårt besök där.

Vi gick vidare för att hitta något mer trevligt uteställe men det var smokat med folk överallt. Kom in på ett ställe där vi trängdes i barnen och köpte varsitt glas att dricka. Vi blev inte kvar där så länge sen. Klockan var rätt mycket och gamla som vi är drog vi oss mot hotellet igen.

Vi hittade den här coola graffitiväggen på vägen hem som vi såklart var tvungna att posera vid.

Alltså jag älskar Gdansk. Det är en sån perfekt weekend stad att åka till. Det tar bara en timme med flyg och bara en kvart med taxi från flyget tills man är inne i stan.

På sommaren (när vi var förra gången) är väldigt bra att åka med och man kan även besöka Sopot och Gdynia då om man är lite längre än bara ett par dagar.

Underbar lördag hade vi! Längesen jag skrattade så mycket sist:-)