20 september 2021

En dag i Jönköping

Jag och Leah tog med oss mamma på en tur till Jönköping i lördags. Vi åkte iväg redan vid åtta tiden för att hinna med det vi ville besöka. Allt stänger ju efter lunch på lördagar så vill man göra något får man börja tidigt! 

Första stoppet blev att besöka torget då det varje lördag är torgdag i Jönköping. Så mysigt! Massa stånd överallt. Kändes nästan som man var på marknad. Kläder, grönsaker, skinnväskor, kkaramelleroch frukt i en salig blandning. Jag köpte bland annat med mig kantareller till Pontus (jag är den enda människan i Sverige det här året som inte lyckats hitta några kantareller ute i skogen) och ett stickat pannband och en väska. Nöjd! förutom att pannbandet var för litet så det fick Leah. 


Sen åkte vi vidare och besökte inte mindre än två Eriks hjälpen. Både den i Jönköping men även den i Huskvarna. Stora och fina butiker med massa bra fynd! Ja vi fick ta och hämta kundvagn efter ett tag då korgarna blev fulla. 


Jag hittade flera par skor som fick följa med hem. Höll dock på att bli av med de här skorna som jag hade på mig (som förövrigt är fyndade från Sellpy för endast 30 kr och var helt nya!). När jag provade skor så gick jag iväg till en spegel för att kolla. När jag kom tillbaka hade en tjej börjat ta på sig mina skor. Hon trodde de tillhörde butiken. Secondhandbutiker är bra men det kan vara lurigt vad som tillhör butiken och vad som är kundernas ibland🙂


Våra magar kurrade efter mat sen så vi letade reda på Holy Kebab. En kebabrestaurang som drivs av samma ägare som till Meat in Bread som vi åt hos på Gotland som hade världens godast Kebab. Jackpott! Tänka att få äta supergod kebab igen men på hemmaplan! 

Leah var också nöjd med valet av lunchställe. Dock var det mysigare restaurang i Visby. Den här ligget mitt inne i Asces köpcentrum. Inte lika rolig miljö men lika god mat. 

Måste ju visa upp några av alla mina fynd från i lördags! Köpte dessa fina djupa tallrikar. Så himla fina. Fanns 6 stycken så jag slog till! 

En till vacker kastrull! Några av de tidigare har tyvärr gått sönder så jag behöver leta efter nya som kan få flytta in i grytskåpet istället. 

 

Mörkgrönt är fint till hösten! 


Precis som ljusgrönt! Alla färger passar till hösten. Och vintern, och våren och sommaren! Inte ska man begränsa till garberob med att vissa färger skulle höra till vissa årstider? Nej så tråkigt! 


Den här väskan gick jag och höll i bra länge innan jag bestämde att den fick följa med hem. Hade en sån stark känsla av att om jag inte skulle köpa den skulle jag ångra mig. En av de värsta känslorna. 

Hittade flera par skor. Blev överlycklig när de här skorna passade. Leah tyckte de var hemska och kommer inte gå med mig på stan när jag har dem på mig. Jag älskar dem! 

De här kängorna var helt nya med prislapparna kvar. Leah provade dem då det står storlek 36 i dem men de var för stora för henne. Men de passade mig perfekt! Jättefina och sköna så det fick bli ett köp även här. Är Leah snäll kan hon få ärva dem sen. 

Ett par Gabor skor i äkta läder och som var nya i perfekt storlek. Ja då blir det ett köp. Det säger sig ju självt. Skor som kostar mellan 1000-2000 kr i butik blev mina för en hundring. 


Så nöjd med alla fynden! Men det tar på krafterna att vara iväg så här hela dagen. Vi kom hem framåt sena eftermiddagen och jag var så trött så trött då. Hände inte så mycket mer den lördagen men det gjorde inte så mycket. Var rätt nöjd ändå med dagen. 


//Sofie 

Inga kommentarer: