29 januari 2022

Mot Åre

 Vi ställde klockan på 06 och 07.30 var vi äntligen i bilen och på väg! 

 

Ja vi hade några timmar i bilen framför oss. Men det flöt på bra i trafiken även om vädret var piss. Snöblandat regn som övergick till ren snö ju mer norr vi kom. Jag tyckte det var roligt att se alla små städer vi åkte förbi. Och alla fina gamla hus! Så himla många fina hus set finns överallt. Och väldigt många som skulle behöva sig en dos kärlek. 


Jag hade föreläsning för familjen om kändisar som kom från de orter vi passerade. Ockelbo där prins Daniel vuxit upp, Bollnäs som Viktoria Silverstedt kommer från, Järvsö var ju Lill-babs ställe och så åkte vi igenom Åsarna där Wassberg ju är från. De var inte alls speciellt intresserade. 


Ett stopp för lunch blev det i Ljusdal på Sibylla. Där kunde jag dock inte komma på en enda kändis som kom ifrån. Och det blev faktiskt vårt enda stopp under vår 8 timmar långa resa. Trodde vi skulle få stanna minst en gång i timmen för kissnödiga barn och ben som skulle behöva rastas och sträcka på men vi klarade oss bra ändå. 
 

Socialamediervänlig mat i form av köttbullar med mos och lingonsylt. 


Rätt som det var fick vi se renar som kom lunkade över vägen! Jag blev så glad över att få se renar! Är man i Norrland hör det ju till. Som att vara på Gotland och inte sett en rauk. Det går ju bara inte. Tyckte Pontus kunde stanna så jag kunde ta bra bilder på renarna men det var visst för pinsamt. 


Efter många långa timmar dök äntligen Åre upp på vägskyltarna! Och nästan exakt åtta timmar från att vi  började vår resa var vi framme och kunde checka in oss i våra stugor. 


Inhandlade även det dyraste jag någonsin köpt (typ). Fy fan vad dyrt det är med liftkort! Helt orimligt det. Förstår att det är en klassfråga att kunna åka på skidsemester. 


Packade in allt i stugan och fixade sen till kycklingtacos till middag.
 

Här i Åre snöar det för fullt. Jag oxh Sandra åkte till mataffären en sväng och lyckades både köra fel och köra fast. Som tur var åkte vi i Sandras fyrhjulsdrivna bil så vi tog oss loss. Hade vi haft våran bil hade vi aldrig tagit oss därifrån utan hjälp. 


Ja nu laddar vi batterierna så vi ska orka med att åka skidor imorgon! 


//Sofie 

Inga kommentarer: