30 januari 2022

Blåsigt värre

Det är ju en storm som dragit över Sverige. Om någon skulle missat det. Vi trodde inte det skulle bli så mycket här uppe men ack så fel vi hade. Ja även SMHI. 


Jag låg och hörde hela natten hur vinden tog i utanför. Vaknade sen av att Sandra skickade ett meddelande om att de var insnöade och kanot kom ut genom dörren. 


Då gick jag upp och kollade ut och herregud, träden låg typ ner. Eller dansade som Leon uttryckte det🙂


Vi hade rätt mycket snö utanför ytterdörren vi med. Ja det var inte riktigt vad vi tänkt oss. 


Blev filmtittande istället för att ge sig ut i backen. 


Pontus gjorde pannkakor till frukost. För att liva upp det lite. Men efter en eftermiddag innanför stugans väggar var vi bara tcugna att komma ut! 


Så vi klädde på oss och gav oss ut på eb liyen upptäcktsfärd kring området. 

Det är så sjukt backigt här. Känns nästan som vi är i alperna med alla serpentinvägar som slingrar sig. 


Barnen hittade en bautasnöhög som de roade sig i. Nästan så de blåste ner därifrån. 


Ja vilket väder alltså. Liftarna var avstängda men vi hade sett prognoser att det skulle avta framåt eftermiddagen så vi höll hoppet uppe om att det skulle avta. 


Helt galet djupt med snö. Sjönk ner överallt. Hade rätt gött med snö i skorna efter vår promenad. 


Pontus och Ville roade sig med att åka pulka på en "snowboard". 


Vi gick sen in och tog det lugnt igen. Åt lunch och chillade. Sen ta mig tusan så hade blåsten börjat avta. Ja det blåste en hel del fortfarande men vi beslutade oss för att testa att ge oss ut i backarna en sväng. 


Man är ju helt genomsvettig bara av att ta på sig skidkläderna och pjäxorna. Tanken på hur smidigt det är att gå till stranden i bara bikini och pissetofflor slog mig. Det gjorde den. 


Hugo körde snowboard medan vi andra valde skidor. 


Vi har en led som går precis utanför vår stugan man kan åka ner till liftarna. Väldigt smidigt! 


Om man är duktig på att åka. Det var ingen jättebra väg för en nybörjare. Jag är ju nybörjare på skidor och Hugo på snowboard så för oss var det rätt svårt att ta oss ner. Jag tog till och med av mig skidorna vid ett parti och gick ner. Hugo gjorde det med men sen kom han på att han kunde ju sätta sig och åka på brädan ner som en pulka. Så ja jag kom sist ner till liftarna. 


Blev lite dumt då alla andra hunnit pga iväg och kvar stod Pontus med mig och Hugo som ingen av oss kände oss säkra på att åka själva i liften upp. Efter en del dividerande så kom vi fram till att Pontus först fick åka upp med Hugo och sen åka ner för att åka upp med mig. Japp problem är ju till för att lösas och upp kom vi ju alla. 


Sen stängde alla liftarna vid klockan tre redan så det blev inte jättemycket åkning den här dagen. Men en lagom uppvärmning för resten av veckan. 


Tuffaste var att återigen åka leden ner till stugan. Smalt och brant nej fy helt värdelöst för någon som mig. Men jag tog mig ner till stugan och inga ben brutna heller. 


Förstår ni hur frusen jag var när JAG gick in och satte mig i bastun. Jättefrusen. 


Det var väldigt skönt att duscha (och även basta) efter skidåkningen. Blev även middag sen som smakade super. 


Innan handbollensfinalen började åkte jag och Sandra för att handla några grejer. Kassar? Nej vi tog med Leah som bärhjälp. Mycket billigare och miljövänligare. 


Väl tillbaka i stugan blev det vin och handboll! Jag var så nervös i slutet så jag kunde inte kolla. Jag ställde mig och plockade ur diskmaskinen och var nervös. Men så himla kul med vinst! Svergie är6 verkligen så välförtjänta av guldet! Ett sånt lag de är. Underbart med EM-Guld! 

Vissa firade med att klä av sig och rulla runt i snön. Jag var inte en av dem. 


//Sofie 

Inga kommentarer: