20 september 2022

Utegrejardag

Jag kände mig rätt seg i söndags. Den där förkylningen är som en berg och dalbana som går upp och ner. Nu verkar det vända igen till det sämre. Men nej! Vädret var fint och jag hade massa att göra så jag tänkte inte känna mig dålig. 

Efter frukosten tog jag mig ut för att greja i trädgården för att höststäda i det soliga vädret. 


Började med att ta tag i alla vissna och fula blommor som tagit stryk av vädret. På verandan har vi ju inget tak över så när det regnat såna störtskurar som det gjort i sommar har blommorna mått rätt dåligt så att säga. 


Det blev en hel skottkärra med blommor som rensades bort. 


Blev så glad när jag kom på att jag kunde använda skrindan för att frakta bort alla krukorna. Ibland slår smartheten till! 

Tvättade rent alla krukorna och plockade undan alla utemöbler både på verandan, altanen och balkongen. Undan med alla dynor och annat plock. 

Det tar sin lilla tid att få undan allt. Och tråkigt är det. Mycket roligare på våren när det ska plockas fram och göras fint. Det tycker väl alla. 

Sen var det dags för lunch och jag upptäckte att det behövdes handlas så fick avbryta med att åka till stan för mathandling. Passade på att veckohandla när jag ändå var där. 
Skönt att ha det gjort även att söndagar inte är den bästa dagen att handla på få det kan vara lite utplockat. Men jag lyckades handla det jag skulle så det var skönt. 


Eftermiddagen ägnades åt att klippa gräset. Förhoppningsvis föt sista gången för i år men man vet ju aldrig. 

Jag utgick från att det var sista gången och passade på att tvätta av gräsklipparen ordentligt inför vinterförvaringen. Så med andra ord kommer det säkert behöva klippas en gång till. 


Pontus lyckades svetsa ihop det sista på båtvagnen så nu har vi en hel båtvagn! Bara båten som ska upp också. Det får bli en annan helg. 


Var så trött när jag kom in sen! Däckade på soffan en stund. Sen fick jag minsann ett ryck igen och började städa. Rev ur alla sängkläder, dammade och dammsög överallt. Borde man göra varje söndag! En sån skön känsla att starta veckan med ett (någorlunda) rent hus. 


Somnade rätt lätt på kvällen sen. Hoppades på en bra natt med mycket sömn för kände att kroppen behövde det. 


//Sofie 




Inga kommentarer: