16 juli 2016

En enkel och väldigt god tårta


Jag måste bara tipsa om världens godaste och enklaste tårtrecept.

Hittade det på en blogg för ett tag sedan och jag provade att baka det då när Pontus alla syskon med barn var här och hälsade på. Jag skulle göra en efterrätt som var både glutenfri och laktosfri vilket inte är det enklaste. Därför blev jag så glad när jag hittade det här tårtreceptet!

Alla tyckte om den och gav den gott betyg så den lär vi göra fler gånger här hemma.

Du behöver:
4 äggvitor
2 dl strösocker
1 msk maizenamjöl
1 tsk ättikssprit 12%
Garnering:
2 dl Lemon Curd 
3 dl vispgrädde (Går att använda laktosfri)
Blåbär, jordgubbar, hallon
Så här gör du: 
Sätt ugnen på 150 grader. Ta fram en bunke (ej i plast) och separera vitorna från gulorna. Vispa vitorna till ett styvt skum. Häll i sockret och fortsätt vispa tills smeten blir glansig och fast. Tillsätt maizena och ättika och rör om.
Lägg en upp och nedvänd tallrik på ett bakplåtspapper. Rita av cirkelformen. Vänd på pappret och smörj det. Bred ut marängen inuti cirkel och grädda i ca 75 minuter i mitten av ugnen. Stäng ugnen och låt marängbotten stå på eftervärme i ett par timmar eller hela natten.
Precis innan servering brer du över ett lager lemon curd och sedan ett lager vispgrädde. Jag la även i en del av lemon curd i grädden, blev jättegott!  Strössla med bär och njut av den goda tårtan!

//Sofie 

Inga kommentarer: