11 december 2012

Luciafirande

Idag skulle Hugo och Leah ha luciafirande på dagis. Som de sett fram emot det! Leah skulle vara tomte (stor tomte, inte tomtenisse!) och Hugo stjärngosse. Speciellt Leah har pratat om detta hur länge som helst.

Vad händer? Jo när jag ska hämta barnen på dagis så säger ena fröken att hon precis var på väg att ringa efter mig. Leah hade nämligen varit lös i magen när hon varit på toan precis. Lös imagen? Ja och så hade hon feber också. 37.7 eller var det var.

Leah var superglad precis som vanligt. Sprang och busade och hade sig.
Enligt mig var inte det jättehög feber plus att de tagit tempen i örat på henne med örontermometer vilket inte är det mest förtroliga stället att ta tempen på...Att hon varit lös i magen EN gång tror jag beror mer på att hon var med och bakade igår och åt massa saker som inte är så nyttiga för magen.

Men men förstår att dagispersonalen är försiktiga när det kommer till magsjuka men så himla ledsamt. Det hög till i hjärtat när jag kom på att jag måste berätta för Hugo och Leah att det inte blir något luciafirande. Hade Leah varit sjuk sjuk hade det inte varit något men nu. När Leah är pigg som vanligt och med en temp på 37 grader (jag tog tempen hemma i rumpan för att kolla en extra gång..).

Kan ju inte bara åka med Hugo heller då skulle Leah bli helt förstörd.

Svärmor kom med en bra idé. Hon tar med sig svärfar och sen kommer mina föräldrar plus Jocke och Tina på lite eget luciafirande här hemma. De får lussa lite (eller visa upp sig i sina luciakläder i alla fall:) och sen fika lite. Det gick Hugo och Leah med på. Det viktiga verkar vara att få visa upp sig som tomte och stjärngosse:)


Tur vi har stora familjer som ställer upp och kommer och kikar på barnbarnen/syskonbarnen när de vill lussa. Nu när vi inte är välkomna till dagis.

//Sofie

1 kommentar:

Anonym sa...

Men så fina de är då!
Hälsa dom gärna att jag önskar mej armband i julkapp, sånadär fina som de gjort själva;)
Kram Elin