11 oktober 2015

Att hjälpa varandra

Tycker det är så tråkig stämning på sociala medier nuförtiden. En anledning är diskussionen om det här med att man skulle hjälpa flyktingar men inte hemlösa.

I mina öron är det som att kritisera nån som skänker pengar till en välgörenhetsorganisation men inte en annan. Vem kritiserar en annan person för att hen väljer att skänka pengar till cancerfonden och inte Alzheimerfonden? Hen tycker nog att båda sjukdomarna är hemska men man kan ju tyvärr inte skänka pengar till alla hjälporganisationer och man har förmodligen inte tiden till att kunna engagera sig i att kunna hjälpa alla. Även om man vill.

Jag förstår inta vad är det för fel med att hjälpa människor på flykt? Vad är det för fel med att samla in pengar till människor i nöd? Nej då är det fel människor man hjälper enligt vissa. What?

Till er som bryr er så innerligt om våra hemlösa personer vart har ert engagemang för dem varit innan? Varför bryr ni er nu och inte för, ja säg ett år sedan?  För ett år sedan skänkte jag pengar till stadsmissionens jobb mot hemlöshet i Stockholm. I år skänker jag pengar för att hjälpa människor på flykt.

Istället för att skriva dessa inlägg på facebook så rekommenderar jag er att ta all den energin till och verkligen göra något istället! Ni som säger er ha viljan och det starka engagemanget för de hemlösa och utsatta här i Sverige varför startar inte ni en insamlingsgala? Jag kommer skänka pengar dit med jag lovar. För jag bryr mig om människor. Alla människor.


//Sofie 

1 kommentar:

Hannah sa...

Jag håller med till 100%! Är så trött på det resonemanget.

För ett tag sedan dök det upp en bild som resonerade just så, varför tar vi inte hand som de hemlösa i Helsingborg först? Helsingborg har inget avtal med migrationsverket och tar därmed inte emot särskilt många flyktingar. Fram till och med förra hösten fanns här något som hette hemlösas hus som drevs av en ideell förening. Kommunen beslutade att stänga ner deras verksamhet och själva ta över - UTAN att ha några färdiga alternativ. Var fanns engagemanget då?

Det är så fult att ställa utsatta grupper mot varandra. Fy fan.