09 november 2016

30 saker om mig

Dammar av en gammal goding jag haft i bloggen vid tidigare tillfällen (eller ja i alla fall en gång som jag kan komma ihåg) nämligen en lista bestående av 30 olika fakta saker om mig!

Så himla roligt va?

Here we go!

1. Jag är hopplös på att öppna förpackningar. Fråga Pontus:-) Jag bara sliter upp skiten, orka kolla efter öppna markeringar liksom.

2. Jag dammsuger alltid rummen i en viss ordning. Inget jag tänkt på innan men det slog mig för ett tag sedan jag dammsög att jag oftast gör det i samma ordning.

3. Jag har läst bloggar sen 2007, vilket är samma år som jag startade min egen blogg. Alltså har jag bloggat i snart 10 år! Galet. Det trodde jag inte när jag startade den. Allt är dessutom Hannahs fel. Jag visste inte vad en blogg var innan hon visade mig och den första bloggen jag någonsin besökte var Blondinbella. Blondinbella, Kenza och bloggkommentatorerna var de första bloggarna och jag besöker dem alla fortfarande. Oj vilken lång punkt det här blev.

4. Jag har vare sig twitter eller snapchat. Anledningen till det? Jag vill inte bli mer beroende av fler sociala medier än vad jag redan är. Det räcker med bloggar, facebook och instagram för min del. Men det är klart, jag ska aldrig säga att jag aldrig kommer att skaffa det. Facebook tog många år men till sist skaffade ju även jag det:- )

5. Jag har aldrig spräckt nån skräm på nån mobil (Samsung i mitt hjärta)

6. Skulle aldrig skaffa mig en Iphone

7. Har ärr i båda öronen efter mina försökt till att ha hål i dem. I det ena örat gled ett örhänge rakt genom örsnibben och i det andra fastnade ett plupp till ett örhänge så jag fick åka till doktorn som fick göra en mindre operation för att få ut den. Kan därför ej ha örhängen i öronen länge. Ja såna med clips funkar ju såklart.

8. Har även ett ärr under hakan efter att tappert vaktat dockvrån på lekis. Killarna dummade sig och skulle komma in där bara för att bråka där av min vaktposition utanför dörren. Dock slutade det med att jag bli omkull knuffad och for över det stenhårda golvet med hakan före. Fick åka och sy hos farbror doktorn. SnorkråkeMartin, som var den skyldige till knuffen, hade sen dessutom mage att reta mig för mitt bandage på hakan. Vilken jävla unge.

9. Önskar att hattar skulle bli sådär modernt igen då jag tycker det är riktigt snyggt att bära. Alltså sådär modernt så verkligen alla bär det, ung, gammal, rik, fattig. Tycker tiden när man bar hatt (1920-1950 talet tänker jag på) är den tiden då modet var som finast.

10. Köper aldrig någon annan ost än Boxholms ost.

11. Jag älskar pastellfärger! Både när det kommer till kläder och inredning.

12. Skulle jag få en son till skulle han få heta Ebbe. Åh vad jag tycker om det namnet!

13. Jag föredrar att ringa framför att skicka meddelande. Tar ju sån tid att skriva! Blir stressade av allt plingande också.

14. Får ofta såna där maniska städryck. Häromveckan satte jag igång och gick igenom och städade alla lådor här hemma. Och då menar jag verkligen alla lådor.

15. Får kväljningar och mår verkligen illa av att se folk hetsäta (typ matätartävlingar)

16. Har spenderat nästan en hel nyårsdag liggandes bakfull på en bänk på Tallins färjeterminal.

17. Jag har varit i totalt 13 olika länder.

18. Dock inget utomeuropeiskt.

19. Vill så gärna besöka New York och har sagt länge att det ska jag göra när jag fyller 30.

20. Är en väldigt jobbig person att se på film/serie med. Ställer en miljon frågor under filmen/seriens gång. Ibland mest för att jag typ tänker högt tror jag. Jag kan ju ställa självklara frågor som ingen som ser filmen för första gången kan svaret på liksom. Jag tror jag gör så bara för att få ventilera mig. Typ.

21. Skulle önska att jag var duktig på språk, särskilt engelska. Har länge tänk att jag ska börja läsa böcker på engelska. Kanske dags och ta tag i det nu?

22. Brittisk humor är den bästa!

23. Kan inte borsta tänderna utan att dregla tandkräm typ överallt.

24. Första gången jag körde bil efter jag fått körkort var när jag skulle åka ner och köpa något i mataffären åt mamma. Bara det att när jag ska åka därifrån får jag inte in nyckeln i tändningslåset. Alltså det gick verkligen inte. Ringde Pontus i panik som förklarade att det nog var rattlåset som hoppat i. Och det var det ju såklart men jag hade aldrig varit med om det tidigare. Visst inte ens att det fanns rattlås på bilen. Så smart jag kände mig då. Eller inte...

25. Jag är inget vidare på att följa beskrivningar. Vare sig det är en "bygga ihop möbel" beskrivning från Ikea eller vägbeskrivning så går det alltid lika dåligt för mig hur noga jag än följer den.

26. Kan läsa för fort (slarvigt?) så det blir helt fel så jag måste läsa om det en gång till för att det där jag läste först kan ju bara inte stämma. Typ rubriker och sånt. Läste titeln på en bok där jag fick det till "Årets alla biblar". Hann tänka flera varv innan det slog mig att det ju stod "Årets alla bilar".

27. Tycker om att skriva men är inget vidare på det här med grammatik och stavningen den kan bli fel den med, men vad gör väl det?:-)

28. Drömmer om att kunna få ha långt hår men det verkar omöjligt med mitt hår. Det växer både långsamt och är tunt (provat löshår men jag har för lite hår för att ens kunna dölja fästena liksom).

29. Vintertid går jag ofta in och duschar riktigt varmt bara för att värma mig. Gärna innan jag ska sova.

30. Alltså de 29 första har jag skrivit av bara farten men nu på sista har jag suttit en bra stund och bara funderat... Jag älskar lakrits och det är inte bara för det är gott utan när jag köper hem det så får jag ha det helt för mig själv då ingen annan i familjen tycker om det. Inte ens vår glupska hund som annars trycker i sig det mesta vill ha lakrits vilket betyder mer till mig:-)

Det tog sin tid men nu är listan klar. Lurigt att komma på 30 saker men även roligt. Kanske någon annan blir inspirerad att göra en? Länka gärna i såna fall. Tycker om att läsa andras olika listor!

//Sofie


2 kommentarer:

Jennie sa...

1. Jag med, Erik mobbar mig jämt för det, har fortfarande inte lärt mig att kolla efter markeringar innan jag sliter upp skiten.

3. Min första blogg jag kollade var efter tips från dig, Blondinbella. Du berättade att hon fick massa pengar varje gång nån gick in på hennes sida så jag ville knappt göra det först för tyckte inte tönten skulle få pengar genom att skriva massa larv. Idag är Blondinbella den enda kändisen jag följer på insta.

4. Jag har inget av de heller.

5. Inte jag heller.

6. Inte jag heller.

7. Kommer du ihåg att det var jag som upptäckte att pluppen växt in i örat? Jag satt bakom dig i soffan och kollade tv/film.

8. Det tog mig flera år innan jag fattade vad ett ärr var då jag flera år letat efter bokstaven R på din haka men aldrig sett det.

9. Jag älskar också hattar. Vi köpte ju en låda på auktion för typ 15 år sen. :) förresten köpte jag en hatt i höstas, kan skicka bild om du vill. Jag tycker den är apsnygg, min man sa Hej snusmumriken när jag kom hem.

16. Du och jag i Tallin. 😂 vi kom aldrig längre. Men kul vare!

20. Första gången jag såg Titanic var med dig, Elin och Kamilla. Jag var så nervös ifall jag skulle gråta för visste att han skulle dö. Men det gick bra för du satt och babbla. 😂

25. Jag hatar beskrivningar.

Zouphie sa...

Haha ja det där med att Blondinbella typ fick betalt för varje person som besökte hennes blogg vet jag Hannah sa till mig i samband med att hon introducerade mig för bloggen. Kanske var så då? Idag skulle det dock inte funka:-P Eller var det bara ett rykte som cirkulerade runt. Kanske är mer troligt.

Ja jag har undrat vart den där hattlådan tagit vägen! Skulle vara så roligt att ha igen:-)