30 juli 2010

Amma, eller inte amma?

*OBS kan vara ett väldigt ointressant inlägg för vissa så ni läser det på egen risk*:)
Usch vad jag tycker sånt är jobbigt. På ett sätt var det lättare med Hugo för han ville inte amma. Han tvärvägrade. Tog inte bröstet om man så tryckte in det i munnen på honom, det gick bara inte. Försökte ett tag med honom men tillslut gav jag upp. Punkt slut från och med då fick Hugo bara flaska. Men med Leah så har det varit annorlunda. Jag ammade henne bara i början men sen gick hon inte upp i vikt som hon skulle och då ville de att vi skulle ge ersättning också.. Och sen dess har jag halvammat henne. Först vid varje mål har jag ammat och sen har hon fått flaska. Men nu vet jag inte vad som hänt med fröken Gustafsson. Den senaste veckan så har hon inte velat amma ordentligt. Jag har alltid haft mer mjölk kvar än vad hon har ammat ur men nu har hon blivit så knepig med amningen att jag haft så djävulskt ont i brösten då hon bara velat amma korta stunder. Hon tvärvägrar att amma längre stunder. Har pågått i ungefär en vecka och det blir inte bättre hur jag än försöker.. Nu funderar jag på att sluta amma henne helt faktiskt. Jag får bara ont och mjölken minskar ju sakta men säkert. Känns bara så tråkigt då jag faktiskt har mat till henne. Hade jag inte haft det hade det nog inte känts lika vemodigt att sluta. Men jag orkar inte hålla på och kämpa mer, tror jag i alla fall. Ahh det är såå svårt! Pontus säger bara att jag ska göra som jag känner men jag vet ju inte hur jag vill göra. Ena stunden när jag sitter där med en Leah som inte vill amma ur ordentligt så vill jag lägga av helt men sen tänker jag på hur mysigt det är och vilken kontakt vi ändå har under den stunden.

Ska nog ringa och prata med en sköterska och försöka få råd. Vilket nog är lättare sagt än gjort med detta sjukvårdssystem men jag måste ju pröva. Ska jag sluta måste jag få sådana tabletter som ska göra att det upphör helt. Det fick jag inte med Hugo och jag hade riktigt ont då. Fick ju knöl i bröstet också i den vevan som de inte kunde fastställa vad det var så jag fick ju göra mamografi. Vill inte vara med om det igen..

//Sofie

Inga kommentarer: