11 december 2014

Goda kolaklubbor!

Måste tipsa om ett recept på supergoda klubbor! Pontus mamma gör dem varje år till jul och igår fick Pontus och jag ett ryck och gjorde ett gäng. Eller egentligen var det Elin som frågade efter receptet och då blev det att vi passade på att göra dem med när vi ändå hade receptet framme:-)

Min knäck jag gjorde häromdagen total misslyckades så kände att jag behövde revansch och satsade på klubborna istället.

De blev perfekta!

Här kommet receptet om någon mer är sugen på att prova och göra dem.

1/2 dl vetemjöl
1 msk kakao
1/2 dl ljus sirap
50 gram smör
1 dl socker
Ljus blockchoklad
och blompinnar som man kan bryta av till lämpliga klubbpinnar:-)

Lägg ingredienserna i en skål som tål att värmas i micron. Rör runt i smeten och kör den i micron i ungefär 3-5 minuter. Gör "kultestet" för att se att smeten fått rätt konsistensen. 

Dutta ut smeten på ett bakplåtspapper. Lägg dit pinnarna innan kolan stelnar så att pinnarna fastnar.

Smält chokladen över ett vattenbad och pensla sen på den smälta chokladen på klubborna och låt det stelna. Färdiga! Sega och goda kolaklubbor att smaska på. Jag provsmakade en igår och den var så perfekt! Men jag har fått ställa ner resten i matkällaren så jag inte ska gå och småäta av dem. För det gör man. Så goda är de:-)

//Sofie

Inga kommentarer: