01 januari 2018

Liten sammanfattning av 2017

- För att börja med det tråkigaste och det som tagit upp stor del av året så är det att jag kunde ju fått vara friskare. Efter sommaren så fick jag beskedet att det är kronisk bihåleinflammation jag lider av. Både på gott och ont. Skönt att veta vad det är som spökat i kroppen då jag var sjuk så extremt mycket. Tror det var oktober månad som jag för första (och enda) gången under 2017 inte hade en sjukdag. Tråkigt är det ju att det är kroniskt... 2018 ska jag verkligen ta tag i och gör det bästa för att jag ska må så bra som möjligt. Kan det vara små saker som kan göra det lite bättre så är det guld värt för mig.

- Något positivt i hälsans tecken är ju att jag bli helt "friskförklarad" (eller vad man nu ska kalla det) från Memira! Ögonlaseroperationen jag gjorde sommaren 2016 har äntligen nåt sitt mål. Jag ser nu utan problem med båda mina ögon utan vare sig glasögon eller linser. Jag tänker på det i stort sätt varje morgon när jag vaknar. Hur SKÖNT det är att kunna se på en gång utan att behöva fumla efter glasögon eller ha igenklibbade linser.

- Blev flera utlandsresor 2017 vilket jag tycker är superkul:-) Första resan så åkte Pontus och jag till Warszawa i slutet av våren/början av sommaren tillsammans med Emma och Per. Så roligt resa! Fint sommarväder hade vi och en jättefin och spännande stad visade det sig att Warszawa var. Åker gärna dit igen! Hoppas vi kan åka iväg på någon liknade långweekend 2018.


Andra resan gick till Mallorca. Mamma fyllde 60 år så det firade vi med att hela tjocka familjen flög iväg till fina Mallis. Första gången jag var där och Mallorca visade sig ju vara helt underbart! Vi hade en jättetrevlig vecka med mycket sol och bad. Precis som det ska vara. Har ingen solsemester inbokad för nästa år, men man kan ju alltid hoppas på att det blir en även då:-)


Tredje resan var när jag och Elin tog med mamma till Prag i slutet av september/början av oktober. Det var hennes födelsedagspresent från oss. Även Anette och Ida följde med så vi blev allt ett litet gäng som åkte iväg tillsammans. Älskar ju Prag, tror det var femte (?) gången jag var där. Helt underbar stad. Här finns allt!


- Midsommar spenderade vi nere i Falkenberg då det var då som mammas riktiga 60 årsdag var. Vi hade en riktigt bra helg där nere. Växlande väder (som det brukar vara på midsommar), mycket god mat och skratt. Jättekul att fira ihop med Anthony och hans föräldrar i deras fina stuga.


Här var vädret skapligt med uppehåll så vi kunde sitta ute och äta midsommarlunchen. 


 Kvällen blev sen aningens regnigare....


Midsommardagen bjöd sen på strålande sol och man fick känslan av att vi var utomlands! 


 Fina mamma med alla glada barnbarn som firar att hon fyller 60 år! 

- Även om jag hade mina bihålor som strulade så kunde vi ändå vara på sjön en hel del. Vi använde båten mer än vad vi någonsin gjort tidigare år. Har i och för sig inte haft den så många somrar kom jag på nu, men ändå:-) Hoppas på att vi får en fin sommar 2018 så vi kan få använda vår Izabella ännu mer!





- Hugo fick en liten bra motorbåt i förtidig födelsedagspresent som är perfekt att ha som jolle till Izabella. Båten fick namnet Karl-Erik!


- Sarah fyllde 40 år och vi var på en jätterolig 80-tals fest! Det är alldeles för dåligt med såna fester tycker jag. Själv har jag inte bestämt mig för hur jag vill göra när jag fyller 30 nästa år. Ja, 30! Helt galet, jag vet!

- Jag lyckades hålla igång träningen bra under 2017 efter de förutsättningar som jag hade. Det jag är lite besviken över var att jag aldrig kunde träna och aldrig kunde genomföra Göteborgsvarvet med Sandra. Det hade varit en så rolig grej att ha gjort! Se om jag kan göra det i framtiden istället. Löpträningen har jag legat rätt lågt med i år. Det är den träningen som inte känts (och inte varit så bra i och med bihålorna). Hoppas att det kan bli ändring på det!


- Vi var i Örebro gånger två i somras. Ena gången var vi där och träffade Jennie och Erik med barn och hade en jättemysig dag i ett strålande Örebro! Legofestival och medeltidsmarknad hann vi med:-)



Andra gången så var vi på Titanic utställningen med Hugo och hade en heldagsutflykt bara han, jag och Pontus!


- Jag gick ner i tid och började jobba 80 % vilket ha inneburit lediga fredag. Kan varit ett av 2017 års bästa beslut jag tagit!

- Ebbe har gått från att varit en liten valp till att ha blivit en unghund. Världens bästa Ebbe som alltid är glad och snäll!




- Jag gick och fixade naglarna under hela året i stort sätt. Tog bort dem för ett tag sedan, men skulle så gärna vilja sätta dit nya fina naglar igen. Men det kostar alldeles för mycket att hålla på och det sliter så pass mycket på mina egna naglar. Jag börjar först nu få ordning på dem igen och då har det gått flera veckor sedan jag tog bort dem. Känns inte värt det även om det är så himla fint! Kanske får för mig att göra det någon gång då och då istället:-)


- Hängt en massa med världens bästa Minna! Så roligt att få vara så nära och se hur hon hela tiden utvecklas och blir större och duktigare för varje gång vi ses. Vi har turen och kunna ses rätt så ofta vilket är himla roligt. Sist jag hängde med ett barn så nära var ju när Hugo och Leah var små.


- Mycket fotboll och mycket innebandy och så lite tennis har det blivit med barnen under 2017.


- I renoveringsväg här hemma så är det dräneringen kring huset som varit det stora (och tråkiga) det här året. Det roliga har varit hallen och Hugos rum som blivit så fina!


- Årets konsert (och årets enda vad jag kan komma på?) är ju såklart Robbie Williams! Fick det i present av Pontus när jag fyllde år och i somras var vi och såg honom. Robbies konserter är alltid dem bästa:-)



- Nej, det var inte alls årets enda konsert! Jag och mamma var ju och såg Peter, Bruno och Matilda i Östra Tollstads kyrka. Det var också jättebra!


- Åkt mycket traktor med vagn under året. Både när Leah fyllde år och när Hugo hade sitt kalas så blev det traktoråkning. När granen skulle hämtas hem fick traktorn också rastas precis som vid flera andra tillfällen.



Vi åkte även på traktorutflykt i somras! En riktigt mysig utflyktsdag. Får vi göra om sommaren 2018 tycker jag:-)



- Köpte mig ett par nya favorit skor som sen Ebbe såg till att jag aldrig mer skulle kunna ha på mig. Ett par Moheda skor. Måste köpa mig ett par nya till sommaren som kommer! Så fina och så sköna!


-Pontus fyllde 30 år och vi (jag) överraskade honom med en weekend i Västerås! Hotell, restaurangbesök och en heldag med bad på kokpunkten. Största överraskningen var nog att alla hans syskon plus föräldrar också kom dit för att fira honom:-)


- Pontus hoppade även fallskärm som han fick i 30 års present:-)


 - Vädret sommaren 2017 delade upp folk i två läger. De som tyckte det varit förskräckligt dåligt väder och de som tyckte det varit ett underbart och fint väder. Kolla igenom bilderna här så ser ni ju vilken del som jag tillhör. Vi hade ju jättefint väder i somras! Mycket bad och mycket båt kan man sammanfatta sommaren med för våran del. Hade inte en enda regndag på min 4 veckors semester, det är ju bra betyg för att vara här i Sverige:-)




- Blev klassförälder inte bara i ena barnets klass utan i bådas.

- Fredagar har ju jag varit ledig så det har varit en passande dag att ibland kunnat hämtat Minna på förskolan lite tidigare så vi fått hänga och umgås:-)


Minna hängde även hon med och hämtade storkusinerna i skolan:-)


Den här "lilla" årssammanfattningen har tagit sin lilla stund att skriva. Den blev mer innehållsrik än vad jag först hade tänkt. Började skriva på den igår men hann aldrig klart innan vi skulle gå iväg till vårat nyårsfirande.

Kul att kunna se tillbaka på ett väldigt fint och innehållsrikt år! Det jag hoppas att 2018 kommer ha mer av än 2017 är att jag får vara friskare. Att alla runt omkring mig ska få vara friska! Är man bara det så klarar men ju det mesta:-)

Säger hej då till 2017 och ett glatt hej till 2018!

//Sofie 

Inga kommentarer: