08 juli 2024

Polis polis potatisgris

Lördagen bestämde jag och Pontus att vi behövde hitta på något. Så efter att frukosten intagits, alla gjort sig i ordning och hundarna gått promenad så gav vi oss iväg!

Mot pendelstationen för en tur in till city! Ja, vi hade ett extra barn med oss. Leon var skeptiskt till vår utflykt men när kompisen Zack också hängde med så tyckte även Leon att det var okej att åka på utflykt.

Sånt där tråkigt väder då regnet hängde i luften hela tiden. Som tur var slapp vi undan just regnet men det blåste rätt kallt.

När vi kom fram till centralen tog vi sen bussen. Målet var polismuseet men innan vi kunde gå in där behövdes hungriga magar fyllas med mat.

Fanns ju inte så mycket att välja på så hamnade på den restaurangen som vi hittade. Matmekka hette det och det visade sig bli en jackpott! Fanns inte så mycket på menyn men alla blev nöjda med vad de fick på sina tallrikar.

Det är en restaurang som jobbar med närproducerad och ekologisk mat med asiatisk inriktning. Alltså maten var såååå god! Jag åt en Phad Thai med kyckling och det var så fantastiskt gott. God mat alltså, det är livet!

Mätta och nöjda så drog vi oss mot vårt mål som var ett besök på polismuseet.

Ett väldigt bra museum som passar både stora och små!

En kopia av en stol som man använde när polisen tog mugshot förr i tiden.

Självklart testades den och inte såg han speciellt oskyldig ut.

Flera olika avdelningar med olika teman. Här hade de om terrordådet på drottning gatan.

Både jag och Linus blev ledsna av den här historien om Polishunden Kita som blev skjuten av rånare och dog.

En avdelning fick man prova poliskläder.

Samt testa och sitta samt se hur det är i en polisbil.

Testade även på det här med att sitta bakom galler. Förvånansvärt lugnt och skönt!

Min favorit utställning var denna.

Så intressant som väckte många tankar.

En favorit bild.

Så sant!

Alla barn kunde vara med och hjälpa till med en utredning inne på museet. Våra barn var för stora men spännande för de som är yngre.

En del handlade om mordet på Anna Lindh. Känns inte som så längesen men det här hela 21 år sedan.

Här fick man se byxorna och kepsen som mördaren hade på sig vid dådet.

Det blev några timmar där inne innan vi var tvungna att runda av för att åka hem igen till Ebbe och Gösta.

Här bakom busskuren så laddades det för festivalen "Vi som älskar 90-talet".

Hade gärna gått på det men när regnet sen kom bara en stund senare kände jag att nja. Så tråkigt med det här vädret alltså! När ska sommaren komma tillbaka?

Gick på promenad med två hundar samt hållandes i ett paraply. Det var en utmaning särskilt när bajset skulle plockas upp.

Sen var det äntligen dags att grilla det där köttet vi köpte dagen innan i köttboden. Som Linus längtat! Han valde kalvracks som han och Pontus grillade. Jag har kommit fram till att jag inte är någon större köttälskare. Jag föredrar fisk alla gånger och är vi ute och äter tar jag gärna det, vegetariskt eller kyckling. Det är nog mina favoriter. En köttbit lockar mig sällan alltså.

Den typen av kött jag äter mest är nog nötfärs. Leverpastej på smörgåsen eller en korv/skinkbit som pålägg är gott. Men just ren köttbit eller korv det kan jag vara utan. Äter det men kan jag välja äter jag något annat.

Jag och Leah åt grillspett som de sålde i köttboden och de var riktigt goda! Älskar grillade grönsaker och köttet var faktiskt riktigt bra. Körde in färskpotatisen i ugnen tillsammans med morötter och palsternacka vilket var supergott det med. En sommarklassiker!

Ja, sen blev det ännu mer fotboll. Hugo håller ju på England och blev överlycklig när dem gick vidare efter straffrysaren. Vi andra var inte lika nöjda men de kommer ju aldrig ta sig vidare till final. skulle dem mot alla odds göra det så kommer dem aldrig vinna. De ända som tror det är dem själva. Och ja, Hugo då.

Vi tog oss en kvällspromenad med grabbarna innan nästa match skulle börja.

Så härligt att det är ljust ute fast man går i skogen klockan nio på kvällen! Sommaren är verkligen min tid på året men jag tycker om dig ännu mer om du kommer med lite sol och värme också.