10 juli 2024

Ut på tur

 


Den här morgonen fick jag ett ryck och ställde mig och började baka bröd. Så det blev inget annat gjort den här morgonen/förmiddagen. Det tar ju sin tid men fy fasen så gott det är. 


Efter att ha bakat klart och gjort oss iordning så blev det en sväng förbi Puttes lägenhet. 


Överallt på gruppbostaden hänger hans fina konst. Han har alltid sett till att det finns fina tavlor hängandes överallt. 

Pontus mamma med syskon har börjat städa ur lägenheten så vi var förbi där en sväng. 


Vi åkte sen på en liten utflykt. Pontus ville väldigt gärna besöka en slottsruin hans ett skyltar om när han varit och arbetat på ett ställe. 


Svaneholms borgruin var väl ingen jättehit men ja nu kan man ju säga att man varit här. 


Alltså jag såg inte ens vart borgen/slottet varit. Hävdade bestämt att det inte fanns någon ruin men vi hittade tillsist en stenhög på en kulle. Där var den. 


Blev en matpaus i det gröna vilket var rätt trevligt trots bristen av ruin. 


Pastasallad och nybakta brödet mättade våra magar. 


Vi satte oss sen i bilen och åkte till Vadstena. Fin fina Vadstena! En så himla mysig sommarstad. 


Blev ett besök i klosterkyrkan. Pampig och fin! 


Tände ett ljus för våran Putte❤️ Lyckades med konststycket att bränna handleden på ljuset bredvid. Fattar inte hur jag gör för att lyckas med vissa saker. 


Jag ville besöka hospitalmuseumet. Har velat åka hit länge och ny äntligen kom vi hit! 

Ja då var det stängt. Jäkla skit. 


Fick nöja mig med att läsa på skylten utanför. 


En tur på strandpromenaden längst med Vättern. 


En varm och fin sommardag var det så Ebbe passade på att ta sig ett dopp för att svalka sig. 


Två fina killar framför det fina slottet. 


Pontus gick sen en promenad för att kolla på båtarna och då passade jag på att gå in på en närliggande loppis. 


Hur fint! Så skulle alla loppisar ha. 


Vadstena svämmar över av fina gamla hus. Det här huset föll mig i smaken. 


Ett stopp i Hästholmen och självklart blev det en glass hos glassmästarna. Jag tog dagens smak som var prinsesstårta, jättegod! Inte alls så sötsliskig utan precis lagom. 


Hela Vättern låg helt spegelblank så till och med jag blev sugen på att åka båt där. 


Något år ska vi ha båten i Vättern och bara åka omkring till alla olika gästhamnar. Gränna, Vadstena, Hästholmen, Motala, Jönköping, Hjo, Karlsborg och alla ställen man kan åka till. Det vore mysigt att göra något år. 


Väl hemma igen blev det Pastasalladsrester till middag och sen kollade vi på Spanien - Frankrike matchen. Självklart gick mitt backuplag vidare pch Leahs Frankrike åkte ur. Gött! Nu hoppas vi bara Nederländerna slår ut England. 



//Sofie 


Inga kommentarer: