20 juli 2018

Gdansk

Vi gick upp tidigt i måndags natt/morse för att bege oss iväg till flygplatsen. Vi åkte tillsammans med Elin, Minna, Erik, Frida och mina föräldrar.

Elin fick ett ryck innan semestern och tyckte vi skulle göra något tillsammans alla så hon bokade ihop den här resan åt oss. Jag har varit i Warszawa innan med inte i Gdansk. Lagom flygtid dit (en timme från Skavsta) och billigt! Både själva resan och att vara där. Jag blev väldigt positivt överraskad av Gdansk (ja, även Sopot och Gdynia som vi också besökte) hur fint det är!

När vi kom fram var inte klockan så mycket så vi satte oss på en liten polsk restaurang och åt frukost. Serviceminded var nog inget som den personalen hört talas om, men omeletten jag åt var supergod!

Sen var det ett tag kvar innan vi skulle få tillgång till lägenheten vi hyrt så vi fick fördriva tiden med lite olika saker.

Bland annat så åkte vi upp i ett sånt här hjul där man kunde se hela stan ifrån. Jag som är rätt höjdrädd åkte faktiskt med upp. Jag, Pontus, mamma och barnen var de tuffa! De andra väntade där nere:-)

Jag tyckte det var obehagligt när hjulet stannade för att släppa på fler passagerare, för såklart stannade de hjulet när vi var allra högst upp. Men det gick ju bra och jag överlevde:-)

Sen fortsatte jag min KBT terapi mot höjdrädsla med att följa med pappa, Pontus och Leah upp i ett supergammalt kyrktorn från medeltiden. Men där var egentligen inte höjdrädslan den värsta utan snarare klaustrofobi... Vi traskade över 400 trappsteg upp i en smal, smal spiraltrappa som gick runt, runt i alla evighet innan var till sist var uppe! Den bara gick runt, runt så man såg aldrig när den skulle ta slut vilket jag tyckte var lite klaustrofobiskt. Mörkt, trångt och massa trappsteg kan man sammanfatta det hela med.

När vi kom upp var vi inte ensamma om att vilja gå ut på den lilla delen där man fick stå och beskåda utsikten. Vi var verkligen högst upp i tornet. Fick inte ens med toppen av det på den här bilden jag försökte knäppa nerifrån.

Men det var fint och vi fick se Gdansk återigen från ovan:-)

Sen blev det lunch på en mysigt uteservering innan vi äntligen fick lämna av våra väskor i lägenheten.

Sen blev det vila och ta igen sig på rummen i lägenheten innan vi orkade ge oss ut igen på kvällen.

Avslutade första dagen med att äta världens godaste tonfiskpizza till middag!