20 juli 2018

Gdynia

Andra dagen var väderprognoserna rätt dålig. Grått och regn stod det i alla våra väderappar. Fast det var lagom temperatur i luften och uppehåll på morgonen så vi bestämde oss för att åka och besöka grannstaden Gdynia!

Vi fick för oss att åka tåg dit vilket var enklare sagt än gjort. Vi gick länge för att hitta tågstationen och väl framme fick vi stå i en oändligt lång kö för att köpa biljetter. När vi äntligen hade våra biljetter så var nästa utmaning att hitta rätt tågperrong. Då de höll på att bygga om tågstationen var det inte det lättaste. Vi klev på ett tåg som vi precis hann kliva av då vi insåg att var fel...

Men vi kom på rätt tåg! När det gick så bra och vi var på rätt tåg så var vi ju sen bara tvungna att kliva av på fel station.

Men Hugo och Leah hittade en staty av en hund som var väldigt lik Ebbe där vi klev av så det var ju alltid något:-)

Sen gick vi och gick vi och gick vi lite till. Barnen blev lite trötta emellanåt så då var det ju bra att det fanns några axlar man kunde få sitta och vila sig på.

Vi stannade till och tog oss varsin belgisk våffla för att fylla på energiförrådet innan vi fortsatte vårt traskande. Målet var att besöka "Experyment" som är ett science center för barn. Läste om det och det hade fått väldigt bra omdöme av många som varit där. Passande aktivitet då vädret inte var så bra.

Vi gick ner så vi gick längst med strandpromenaden i Gdynia. Jättefint om det inte hade varit för regnet som kom. Det var fullt med aktiviteter längst hela stranden. Segeltävlingar, beachvollyboll, strandfotbollsturneringar etc. Massa roligt och en väldigt fin sandstrand som man hade kunnat njutit av om det inte varit för vädret...

Jag var iallafall så jäkla smart och hade köpt paraply innan:-)

Vi gick sen ännu mer i jakten på att hitta det där science centret för barn. Alla fick upp olika vägar och avstånd när vi sökte i våra telefoner och regnet det bara ökade. Så till sist skit vi i det och gick och satte oss för att äta lunch.

Efter lunchen och lite övervägande så blev det en tur till ett närliggande köpcentrum istället. Vi behövde komma undan regnet en stund. Så där inne spenderades eftermiddagen till inte allas lika stora förtjusning kanske:-)

När vi skulle ta oss därifrån och vidare till lägenheten så var vi inte helt säkra på hur vi skulle gå. Dessutom regnade det ÄNNU mer nu så halva sällskapet gick återigen in på köpcentrumet för att inhandla fler paraplyer. Paraplyerna som sen visade sig kostat mer än om vi hade åkt taxi tillbaka:-)

Det var så jäkla blött och det regnade något galet. Vi svenskar har ju inte upplevt regn sen jag vet inte när så det var inte jätteplågsamt att det regnade ändå. Nästan lite skönt och vi var ändå så blötta så till sist orkade vare sig jag eller barnen bry oss om de där paraplyerna så vi hoppade i vattenpölarna och gjorde det roligt värre istället-)

Det jobbiga var att få alla kläder och skor torra sen... Mina skor är fortfarande inte helt torra efter den där promenaden.

När vi äntligen kom fram sen och kunde svirra om så delade vi upp oss för kvällen. Några blev kvar i lägenheten (med ett par trötta barn efter våran heldag iväg) och köpte hem mat dit medans vi andra traskade iväg för att käka mat ute.

Jag och Hugo framför en väldigt populär staty/fontän där alla stannade och tog kort framför. Så vi ville ju inte vara sämre vi inte:-)

Vi hamnade sen på en av restaurangerna på huvudgatan så det var en av de dyrare ställena vi åt på, men så himla god mat!

Hugo beställde in hamburgare och jag tog lax med spenat som var helt underbar!

En drink innan maten är ju ett måste såklart:-)

Jag fick dock lämna och gå hem tidigare än alla andra. Jag åt min mat och rätt som det var så sa det bara stopp. Jag fick inte i mig en bit till och jag började känna mig illamående. Till sist kunde jag inte sitta kvar så jag gick tillbaka till lägenheten och la mig. Sov som en stock hela natten och vaknade upp pigg och glad. Blev kanske mycket med den långa dagen som varit så det var det som gjorde att jag kände mig dålig? Jag kräktes ju aldrig så matförgiftning kan det ju inte varit plus att det inte brukar komma så fort när man äter.

Skönt att det gick över iallafall!