23 december 2013

10 saker om mina förlossningar

Såg att några jag följer på instagram gjort denna listan så tänkte att jag hakar på men jag gör det här på bloggen istället:-) 

- Hugo föddes i vecka 40+3 (den 31 juli 2008) och Leah 40+0 (den 18 april 2010)
- Hugo vägde 4195 gram och var 51 cm lång, Leah vägde 3995 gram och var även hon 51 cm lång
- När Hugo skulle föddas var det semesterbyte av personal och allmänt rörigt och när Leah föddes var det raka motsatsen. Föredrog lugnet och den organiserade personalen som var när Leah föddes. 
- Hugo och Leah är födda på samma BB i samma förlossningssal och ja till och med i samma förlossningsställning (liggandes på högersidan med ryggen mot dörren:)
- Lustgas har jag använt under båda mina förlossningar. Men Hugo badade jag också.
- Från första lilla värken till sista krystvärken tog med Leah 7 timmar och med Hugo 9 timmar 
- Hade väldigt intensiva och täta värkar från början till slutet under båda förlossningarna 
- Kräktes även konstant under båda förlossningarna 
- Pontus klippte navelsträngen båda gångerna 
- Min absoluta första tanke när Hugo kommit ut var "Aldrig aldrig aldrig någonsin någon mer gång!":-) 

En alldeles nykläckt liten Hugo! Eller liten när vi gick omkring med Hugo i sin lilla balja där på BB så var han jättestor jämfört med de andra bebisarna. Var ett ungt par (de var faktiskt yngre än Pontus och mig. Tror de var typ 18 om jag inte minns fel) som hade fått tvillingar. Deras båda tvillingar tog upp lika stor plats i baljan som bara Hugo. Såg rätt roligt ut:) 
En liten Leah bara några minuter gammal.  Hon hade en riktigt gubbfrisyr när hon kom ut, mammas fina!:-) 

//Sofie

Inga kommentarer: