26 februari 2016

Möte med en främling

Jag anmälde mig ju till ett integrations projekt här i stan för ett tag sen där man lånar ut lite av sin tid till en person som kommit hit på flykt. Så i eftermiddags var jag och träffade en kille som kom till Sverige för 12 månader sedan från Syrien. Ett jättekul och intressant möte. Vi satt på ett café pratade i över en timme om allt möjligt.

Han berättade bland annat om hur han flydde i en gummibåt över medelhavet och om alla länder han korsat för att ta sig hit. Sen så frågade han mig om jag besökt något annat land eller om jag sett medelhavet. Jag skämdes för jo jag har också varit i ett annat land, eller många andra länder och jag har även sett medelhavet. Ja till och med badat i medelhavet och åkt gummibåt har jag också. Fast under helt andra omständigheter...Verkligheten kom och slog mig på käften kändes det som. 

Det var i alla fall detta väldigt lyckat möte och vi ska försöka fortsätta hålla kontakten. Han tyckte det var jättekul och bra att ha "en riktig svensk" att bolla med och som hjälp att lära sig språket bättre.

Tycker fler borde prova på det här. Det var verkligen mycket bättre och mer givande än vad jag först trodde.

Tummen upp för såna här projekt och liknande grejer. Man har inget att förlora på det så prova du med vet ja☺

//Sofie 


Inga kommentarer: