06 maj 2019

Lämnade sjukstugan och renoveringskaoset

I lördags var vi bara tvungna att åka hemifrån och göra något annat hela familjen för en stund. Jag proppade i mig värktabletter och fyllde på med nässpray så åkte vi iväg på en liten miniutflykt.

Vi hamnade först i Ödeshög där vi besökte en chokladfabrik.


Det var ju helg när vi var där så själva fabriken var inte igång vilket var lite synd. Man kunde nämligen se rätt in och kolla när de tillverkar chokladen. Nu var det lördag och de som jobbade där var lediga men jag kan tänka mig att det är kul att se om man kommer en vardag.


En jättefin butik med massa choklad som de sålde. Ja, även en massas annat gott godis. Riktigt fint och fräscht var det.

Efter att vi varit där så svängde vi förbi Skattegården som låg inte så långt ifrån. Skattegården bukar vara med i Lyxfällan och köpa upp grejer av deltagarna som de inte har råd att ha kvar. Så ja, här fanns det grejer.


Utanför kunde man köpa sig en sån här trädgårdsgunga, eller vad man kallar dem? Barnen tyckte om den. Jag skulle gärna ha en liknande fast en sån med bara två bänkar mitt emot varandra som man kan gunga. Sån de har i Madicken. Så himla fina!


Eller varför inte en stor trampbåt i form av en svan?


En stor ko att ha på trädgården fanns med till salu för den som var intresserad.

Inne i affären på nedervåningen var det fullt med prylar, men mest nya. En stor tygavdelning och massa annat. En trappa upp kom det roliga där alla möbler och begagnade grejer fanns!


Här fanns allt och lite till. Så kul att gå och kika!


En avdelning med bara hattar som Leah och jag testade. Blev dock inget hattköp för våran del.

Köpte en jättefin pall som jag får visa bild på i ett annat inlägg. Jag blev så nöjd med den!

Vi fortsatte sen vår lilla roadtrip. Pontus ville stanna i Hästholmen för att kika vid hamnen. Så himla kallt och blåsigt väder! Solen sken, men det var bara några plusgrader ute och sen blåste det. Jag gick bara ur bilen och vände. Det kändes inte som någon bra idé för mig och mina bihålor.



Vi åkte sen förbi skylten till Rökstenen. Där var jag på skolutflykt för tjugo år sen och de andra i familjen har aldrig varit där så vi svängde av och stannade till för att kika på den.


Och ja, den var sig lik stenen. Barnen har pratat om runor och vikingatiden i skolan så de tyckte det var intressant.


Det var vi och ett gäng pensionärer som var där och kikade. Ett stort plus för att de hade toaletterna öppna som man kunde låna där och de var dessutom rena och fräscha! Hur ofta händer det att man hittar rena och fräscha toaletter mitt ute på vischan?

Vi åkte sen vidare mot Vadstena och på vägen dit så hittade vi flera loppisar som vi stannade vid.



Så roligt att bara åka runt och stanna vid massa loppisar! Tyvärr var bilen full redan då vi hade Ebbe med oss  bagaget så det gick ju inte och shoppa loss något direkt, men det gjort inte så mycket.


Kul att bara titta runt bland allt fint och bli inspirerad.


Jag är ju svag för fina gamla burkar, men jag kunde stå emot köp den här gången.


Hugo försvann för oss där inne på en av loppisarna. Återfanns längst in ståendes vid en gammal skrivmaskin som han hade fastnat för. Eller som han uttryckte det "En sån där väldigt gammal dator".


När det närmade sig lunchtid så åkte vi in i Vadstena och hittade en restaurang som vi åt på.


Jag åt fläskfilé som var rätt torr, men jag var så hungrig så den slank ner utan några problem ändå.

Därefter var vi rätt trötta allihopa så vi började styra bilen hemåt igen. Pontus kom dock på att han sett att det var en båtutställning i Motala så vi tog den vägen hem så vi kunde stanna där en sväng. Den utställningen var väl inte jätterolig med Pontus hade ju ställt upp och varit med på flera loppisar så det var bara att se glad ut. Vi stannade där inte så länge.

När vi väl var hemma igen var jag totalt sketslut. Proppade i mig lite piller och la mig på sängen och somnade som en klubbad säl. Sov väldigt skönt!

På kvällen kom svärmor och svärfar förbi en sväng och spelade spel med oss. Hade det väldigt trevligt och spelade ett par olika spel.

En väldigt bra och trevlig lördag hade vi och det var inte några som helst problem för mig att somna på kvällen sen. Det märks verkligen att jag inte har samma energinivå i kroppen och tar jag inte nässpray och tabletterna så känner jag av bihålorna på en gång så det är kanske inte så konstigt att energin tryter. Men det var väldigt skönt att komma hemifrån och göra något tillsammans hela familjen!

//Sofie

2 kommentarer:

Jennie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jennie sa...

Den gula "stol-fåtöljen" 😭😭😍💛💛