10 december 2016

Önskelistorna är levererade


Vi har ju som tradition att barnen lämnar sina önskelistor hos tomtenissen som bor i den gamla ladugården bakom oss. I morse var det alltså dags igen att lämna listorna och ge nissen något gott att äta.


Det blev ingen gröt i år men ett fint hembakat pepparkakshjärta med ett T på:-)


Så nu är det bara till och vänta och se om tomten fått listorna,

Vi hade tänkt lämna dem tidigare i veckan men det är ju bara ljust typ ett par timmar om dagen nu för tiden och då det inte finns någon som helst belysning i den gamla ladugården så har vi fått vänta så vi kunde göra det idag istället. Är ju ändå två veckor kvar till jul så tror nog att nissen hinner leverera listorna till tomten gott och väl.

Jag tycker det är mysigt med såna här traditioner. Det är även samma tomtenisse som smyger i här om nätterna och lägger i nåt i barnens adventskalender som de har hängandes på väggen i köket. Det brukar ofta vara en liten godis som ligger där i men i år har nissen varit lite mer påhittig och lämnat delar till olika legogubbar för varje dag som barnen sen får bygga ihop.

Jag tycker ändå att vi har en rätt bra nisse här ute som lägger ribban av vad barnen ska få i sin adventskalender på en bra nivå.

Jag tycker ju annars att det här med adventskalendrar har gått till en enorm överdrift. Jag hör ju när jag är ute och jobbar på de olika ställena (dagis, fritids och skolor) om allt som barnen får. Jag blir mörkrädd. En orgie av presenter enda fram till julafton där ÄNNU fler paket väntar. Och det är inte bara en kalender barnen har. Två, tre, fyra stycken är ju inte ovanligt. En paketkalender, en för tvkalendern, en chokladkalender och så en till.

En annan är uppvuxen med en chokladkalender liksom och det blev allt en bra människa av mig ändå:-)


//Sofie


Inga kommentarer: