23 mars 2014

Det här med presenter

När jag ska ge bort presenter eller julklappar så vill jag att det ska vara en genomtänkt present eller julklapp som jag ger bort. Vad är vitsen med det annars? Jag kan inte bara gå in i en affär och slänga ner något i kundvagnen för att sen slå in det och ge bort det. Det måste finnas en tanke bakom presenten. Att det är något den här personen vill ha,behöver eller något som verkligen skulle kunna passa just henne eller honom. Eller ja något som Hugo och Leah valt. De har ju blivit så stora så de gärna också vill vara med och bestämma vad som ska ges bort ibland.

Nu närmar det sig ju april och då är det rätt många födelsedagar i vår familj. Idag har jag suttit och letat bra födelsedagspresenter till Pontus och Leah.

Barnen var helt till sig och tyckte vi skulle köpa en traktor till Pontus i present. Jag talade då om att mamma inte riktigt har så mycket pengar så vi kan köpa en traktor till pappa i present. Men det var ju inget problem tyckte Hugo och Leah som med bestämda steg gick och hämtade sina sparbössor.

107 kr fick de ut tillsammans. JÄTTEMYCKET pengar! Fast det räcker inte till en traktor sa jag då. Men en liten traktor då? frågade Hugo. Ja en leksakstraktor kanske svarade jag. Men det gick inte Hugo med på. Han menade ju en liten men riktig traktor. Trög mamma han har. Trög son jag har som inte förstår att man inte kan köpa en riktig traktor för 107 kr. Men å andra sidan är han ju bara drygt 5½ år gammal. Vad ska jag skylla på?

I alla fall så lyckades jag knäcka nöten efter en del sökningar på nätet så nu är Pontus födelsedagspresent fixad och Leahs är också påhittad!

Men det var svårt att komma på något bra till Leah. För vad köper man till sitt barn som har allt? Typ. Suttit och sökt sida efter sida, läst på olika forum om vad man kan ge sin 4-åring i present och till sist kom jag på det!

Leah ska få ett eget trädgårdsset i present och ute i trädgården ska vi göra i ordning ett eget litet odlingsställe till henne. Ja Hugo kommer nog också få vara med på ett hörn. Ta en gammal pallkrage och fylla med jord för att sen ge några påsar med olika frön som hon kan få så själv. Typ morötter, sallad, dill eller kanske potatis?

Leah älskar ju att pyssla och greja så jag tror det kan passa henne perfekt! Frågan är bara om jag klara av det? Jag som har så ogröna fingrar så det finns inte. Men vad jag läst så ska det vara bland de enklaste sätten att odla på så det ska förhoppningsvis gå bra. Roligt att odla något man kan äta sen också. Tycker nog Leah men även jag:-)





//Sofie

Inga kommentarer: