23 januari 2016

Linser och Glasögon

Imorse när jag vaknade kändes det så konstigt. Jag såg! Ja alltså jag såg allt klart och tydligt utan grumliga ögonen. Har jag råkat somnade med linserna i (ajabaja jag vet) tar det upp till 10 minuter innan jag ser ordentligt men även om jag sover utan linser tar det en liten stund innan ögonen är med och jag har hittat mina glasögon. Men inte idag! Jag såg som om jag hade helt perfekt syn!

Jag upptäckte då att jag lyckats med konststycket och sovit med glasögonen på mig hela natten😂 jag som inte ens kan ligga ner en stund i soffan när jag har glasögonen på mig för jag tycker att de är i vägen.

Man kan vara med om rätt komiska situationer när man har dålig syn har jag märkt genom åren. Något annat jag varit med om var när jag fortfarande bodde hemma och råkade ta Elins linser och fattade inte varför jag såg så "dimmigt". Vi hade rätt lika synfel men såklart skiljde det sig ju men det tog ett bra tag innan jag förstod att jag tagit fel linser.

Eller som häromveckan när jag skulle ta av mig linserna och sätta på mig glasögonen på kvällen och får panik då jag inte kan se genom glasögonen. Ropar på Pontus som också får kolla glasögonen men ingen av oss kunde se att de var smutsiga,repiga eller trasiga. Sen frågar Pontus om jag tagit ur linserna. Det hade jag inte.

Ja eller som den gången jag gick in i duschen och tyckte att oj vad immigt det blev på en gång. Fungerar inte badrumsfläkten? Upptäcker när jag ska skölja håret att jag har glasögonen på mig...

Jag har även lyckats med att sätta in dubbla linser i ena ögat och inget i det andra och undrat varför jag såg så konstigt. Eller alla de gånger jag jag tagit ur linserna och inte hittat glasögonen. Jag har fått beordra barnen att hjälpa mig och leta efter dem för jag ser verkligen inget utan och kan inte hitta något om det inte ligger mitt framför mig.

Listan kan göras lång på såna här händelser. Blir väl kanske så när man som jag växlar rätt mycket mellan linser och glasögonen. Eller är lika virrig som jag☺

Jag ser ju väldigt dåligt så jag har starka planer på att kolla upp det här med laser en gång för alla.

Någon där ute som gjort det? Jag känner ingen själv men skulle vilja höra från någon som gjort det och gärna någon som gjort det rätt nyligen. Jag har sökt på nätet och man får ju upp blandad kompott där både folk som skriver att deras liv har blivit så mycket bättre och sen andra som skriver att de kommer få använda sig av ögondroppar resten av sina liv då operation inte fått samma lyckade resultat.

Jag kollade upp det här med laser för flera år sedan men då var jag ingen lämplig kandidat att göra en sån operation då min syn försämrats något för varje år. Mitt synfel var inte stabilt. Men det är det nu och har varit så därför börjar jag bli sugen på att ta tag i det igen och höra vad de säger.

Men tills dess får jag ha mina brillor och linser. Tur de finns☺

//Sofie


Inga kommentarer: