29 september 2009

Betalat räkningar

Nu har jag gjort något som för många säkert inte är kopplat med en "bra känsla" men för mig är det det! (iallafall idag haha). Jag har suttit ner och betalat alla räkningar med mitt namn på. Jag står på det mesta i det här hushållet, så som Internet, TV, Telefon, Hundförsäkring, morgontidning etc. Men det har nästintill alltid varit Pontus som stått för det stora när det gäller att betala räkningar. Jag hade ju ingen inkomst alls under större delen av när jag var gravid med Hugo, och inga bidrag fick jag heller. Sen när jag jobbat som timvikarie inom vården så har jag alltid betalat så mycket jag kunnat utifrån vad jag tjänat den månaden.. Men jag har ju aldrig haft en fast inkomst. Jag har varit glad om jag kunnat betala min egen mobilräkning. Usch det finns ingen värre känsla än att känna att man leva på någon annan. Att inte kunna försörja sig själv. Usch därför är det så bra nu mer. För många innebär det att när den ena börjar studera så får man det sämre ekonomisk, för oss har det varit tvärtom! Även om jag lånar så är ju studielån ett av de lån som man verkligen behöver ta här i livet. Att låna till en bil är ju inte så nödvändigt men att låna så man kan utbilda sig tjänar man ju på i längden. Med studiebidrag och lån samt Pontus inkomst så har vi nu pengar över varje månad som vi kan använda till annat förutom mat och räkningar, det är en lyxkänsla.

Men det bästa känsla för mig är ändå att jag kan sitta ner i slutet av varje månad och betala mina räkningar, själv!

//Sofie

Inga kommentarer: