25 augusti 2014

Det är roligt med barn

Hugo och Leah är i väldigt roliga åldrar. De säger så mycket roligt och så många kloka saker varje dag. Barn är verkligen mycket klokare än oss vuxna. Och roligare.

Leahs grej just nu (och har varit vid tidigare tillfällen) är att sitta och titta på youtubeklipp med bakprogram. Gärna på japanska där de steg för steg visar hur du gör Hello Kitty cupcakes i 20 minuter. För Leah ska bli "socker-bagare" när hon blir stor och då måste hon kunna sånt. Hon måste även lära sig att gå upp i ottan för det gör "socker-bagare":-)

Hugo han vill veta och lära sig allt berättade han för mig idag. I kön på Willys idag så började han fråga ut mig om Gustav Vasa och alla andra kungar vi haft i Sverige. Och vet ni? Jag fick briljera! På historian i skolan en gång var vi tvungna att lära oss alla svenska kungarna i ordning från Gustav Vasa fram tills vår nutida kung. Det fasnade. Inte mycket annat men det. Så när vi stod där i den lååånga kön och Hugo frågade om våra kungar ja då kunde morsan minsann briljera med sina historiakunskaper:-) Värre var det när Hugo började fråga andra frågor om dessa kungar. Då kunde jag helt plötsligt inte så mycket. Ingenting faktiskt. Jo jag berättade om Vasaloppet och då började Hugo fråga om pappa åkt vasaloppet ihop med Gustav Vasa. När jag svarade nej undrade han istället om det kanske var så att farfar var med och gömde sig för danskarna och fick åkta skidor ihop med Gustav Vasa. Tja ungefär där lämnade vi det här med gamla kungar.

Men visst är barn roliga! Så himla underhållande att få höra och ta del av deras tankar. De är väldigt kloka många gånger det är viktigt att vi vuxna kommer ihåg det.

//Sofie

Inga kommentarer: