22 januari 2009

Prostitution bakom slöjan

Har ni inte sett den dokumentären så gör det! Jag såg den för två år sedan eller något när jag satt och gläppte mellan olika kanaler och så fastnade jag framför den. Igår när det inte heller var något vettigt att kolla på så fick jag på kunskapskanalen och där sände de dokumentären igen...Så hemsk och så tragisk. Man får följa två kvinnor boende i Iran och deras kamp för att överleva vardagen tillsammans med sina barn. De är båda prostituerade och narkomaner..Det som jag tyckte var så hemskt det var att när mamma gick ut och "jobbade" så följde barnen med! Den ena kvinnan hade två torkar och då sitter den ena och leker med hennes dotter medans han väntar på sin tur...Gud så tragisk film. Det är när man ser sådant som man är såå tacksam för att man bor i Sverige, man behöver verkligen bli påmind om hur bra vi har det ibland. Jag tror att Sverige är det absolut bästaste landet i hela världen att bo i. Gammal som ung, kvinna som man, barn som vuxen; alla har vi det i det stora hela mycket bättre här en någon annanstans på jorden och det borde vi var mer tacksama för och inte ta allt förgivet. Efter att ha sett den dokumentären så skäms jag över alla mina "I-lands problem". Jag är ledsen över att jag inte har råd att köpa en där jättesnygga kläningen medans en kvinna i filmen är ledsen över att hennes make sålt deras dotter för pengar.

Från det ena till det andra nu ska jag göra oss klara för vi ska vara på babysim om en stund.

//Sofie

Inga kommentarer: