26 januari 2009

Religiös?

Jag blir så arg när folk säger att de inte är religiösa eller troende, eller inte på alla men på vissa människor...Då har jag bara en liten fråga till er alla som anser att ni inte tillhör någon religon, och i detta fallet kristendomen, varför firar ni då högtider som har en religös anknytning? Säg inte att det har med tradition eller något sånt att göra för traditionen kring jul är ju Jesus födelse och det är just därför vi firar julen. Sen att de kommit upp mycket annat runt omkring just julen men i grunden så är det ju faktiskt kristendomens största högtid!

Jag går inte i kyrkan varje söndag, jag är inte ens konfimerad, men jag anser mig vara kristen. Dock kanske ingen aktivt troende kristen men visst är jag kristen. Jag är uppvuxen och född in i ett kristet Sverige, våra lagar är mer eller mindre grundade på bibeln ju. Jag firar jul och påsk och jag är döpt och det är min son också. Du behöver inte vara bokstavstroende för att du säger att du är kristen... Jag blir bara så irriterad på alla som INTE är kristna men ändå firar högtider som är kristna högtider. Jag menar då kan ju de människorna lika gärna arbeta eller göra något annat under julhelgerna för de är ju inte kristna och alltså firar ju inte de den högtiden, eller?. Religiös eller inte, alla får vara som de vill, men till alla er som säger att ni inte är troende varför konfimerar ni er, döper era barn och firar ni påsken för?

Religioner är något så stort som påverkar alla människor på jorden, på ett eller annat sätt! Det är häftigt:-)

Inga kommentarer: