02 januari 2010

2009- En "liten" sammanfattning av året som varit

Januari
- Inleddes med nyårsfirade hemma hos Sarah, Hugo var såklart med:)
- Vi började planering av vårat drömhus.
- Firade Sarah som fyllde år
- Jag var duktig med min stegräknare
- Vi hade en heldags utflykt på sjön med skridskor och grillning
- Hugo och jag fortsatte på "familjekällan"
- Vi fortsatte även på babysim
- Och så började vi på "Klapp och Klang"
- Jag köpte äntligen mitt gymkort och mitt nya nyttiga liv startade på allvar.
- Hugo blev ett helt halvår!

Februari
- Renoveringen av huset påbörjas!
- Jag köper min älskade vita gungstol:)
- Det blev många långa kvällar ute i huset hela denna månad..
- En del jävlades med oss..
- Bland annat de numer så kända gröna kökstapeterna (som vi nu förövrigt en gång för alla bestämt ska sätta pärlspont över så snart vi är klara med det andra som ska göras:)
- Mamma och Pappa var ute och hjälpe oss att tömma och köra iväg en massa skräp från huset. Det tog en hel dag!
- Melodifestivalen drog igång!
- Vi skickade in alla pappren angående barnomsorg till Hugo
- Pontus blev uppsagd huxflux! Det var rätt kämpigt...
- Pontus fortsätter jobba trots uppsägning..
- Jag bestämmer mig för att aldrig måla ett element igen i hela mitt liv!
- Sarah och Krille förlovar sig<3
- Gunnar tog en hel vecka ledig för att hjälpa oss i huset, tack än en gång! Det var välbehövligt:)
- Jag tränar på och äter nyttigt
- Flyttpackar förfullt
- Victoria och Daniel förlovar sig!
- Vi skrev papprena på huset:)

Mars
- Vi flyttar ut till huset, jippi!!
- Men internet dröjer...
- Vi levde i ett stort kaos i början.. Köket var inte helt klart och första dagen hade vi ingen el heller:P
- Vi var i Örebro och träffade Jennie och Erik. Åkte även och hälsade på en gammal kompis till Pontus i han och hans tjejs hus.
- Jag skrev äntligen ner min förlossnings berättelse efter 7 månader haha
- Blev mycket målning av både väggar och möbler
- Fyndade en massa fint till huset

April
- Inleddes med att Pontus fyllde 22 år<3
- Hugo fick dagisplats
- Vi började bli civiliserade här ute på landet då vi fick både Internet och TV att fungera utan problem! Tillslut måste jag väl tillägga för det var mycket strul innan det ville sig!
- Vi börjar få i ordning i några rum så smått..
- Ekonomin är tajt för oss..
- Vårat avlopp brakar ihop helt under påskhelgen
- Psykbrytet är nära kan jag ju säga.
- Men mot alla odds så fick vi ihop det precis så vi kunde fira påsk ute hos oss i huset! Ännu en gång ett stort tack till alla snälla människor som hjälpte oss ur den krisen!
- Elin hann också fylla år mitt i allt
- Vi började strula med säljarna angående avloppet..
- Till slut kom vi överens!
- Vi åkte upp till Falun och hälsade på över en weekend.
- Skaffade ny mobil då den gamla inte ville leva mer..
- Jag fyllde 21:)

Maj
- Vi hade inflyttnings fest under valborg.
- Jag lyckades tappa bort min förlovningsring!
- Sommaskepen sjösattes.
- White Lady åkte även hon i plurret
- Vårt avlopp pajade igen!
- Tillslut efter att Pontus, Krille och deras far jobbat järnet så hittar de felet och lyckas laga det!
- Jag sökte till en massa utbildningar
- Var på Smålands längst loppis, det var superskoj:)
- Blev bjuda över till våra nya grannar
- Vi grejade rätt mycket med veden denna månaden..
- Vår externa hårddisk gick sönder och jag trodde jag skulle dö! Alla våra bilder...men som tur var löste det sig!
- Något annat som gick sönder var våran TV
- Hugo är inne i en gnällig period då han inte kan ta sig fram själv ännu
- Grillning med alla i roddar laget ute i Asby
- Jag, mamma, svärmor och Sandra med Hugo hade grillkväll här hemma
- Vår barnvagn gick också sönder och strulade..
- Jag lurar på en annan stackars människa våran vagn och åker och köper en ny till oss
- Vi firade morsdag ute på sjön i strålande sol:-)

Juni
- Hugo börjar äntligen krypa! Samt gå med sin nya gåvagn:)
- Jag var på intervju angående en utbildning jag sökt, produktionslogistik.
- Jag fick en "ny" förlovningsring av Pontus mormor:)
- Vi grillade och kollade på fotboll ute i solgläntan
- Vi börjar bytet av takfönstret
- Vi var hundvakter åt en massa hundar:)
- Den lilla motorbåten införskaffades
- Vi börjar plöja igenom alla "morden i midsomer" avsnitt som vi lånat av svärmor.
- Våran damsugare går sönder..
- Ingen skattåterbäring för min del..Efter mycket strul så får jag pengarna till hösten istället.
- Vi bestämmer oss för att skaffa katt!
- Vi firar midsommar hemma hos Emelie och Dennis
- Mamma fyllde år
- Grillkväll ute i solgläntan med Pontus familj och släkt
- Vi åkte till Tomelilla och besökte "Hasse och Tage" museet, en försenad farsdag present till svärfar.
- Det var varmt ute!

Juli
- Vi besökte Hugos blivande dagis
- Svärfar hyrde en massa små roliga maskiner som Pontus och Gunnar glatt hjälpte till att använda under en hel helg. Även jag och Hugo provade på att köra dem haha.
- Jag hittar min förlovningsring igen!
- Jag, mamma och svärmor åkte på loppisrunda runt om i Östergötland. Fyndade en massa fint!
- Jag blir smått deprimerad av att alla månaders slit på gym och gående med stegräknare samt bra kost inte givit något som helst resultat vare sig på vågen eller måttbandet..
- Jag fick jobba lite extra i några veckor i hemtjänsten i Boxholm.
- Vi skaffade Nissan bilen
- Vi hade en heldag ute på sjön i motorbåten tillsammans med Krille, Sandra och Äzca. Vi åkte ut till svärföräldrarna som var ute med sin båt och umgicks med dem:)
-Pontus och jag åkte på en egen minisemester ner till Helsingborg!
- Anette och Ida kom på besök
- Hugo sa för fösta gången mamma klart och tydligt!
- Vi var på 60 års fest (Krille och Lollo firade 30 plus 30)
- Sommarodden inleddes i Blåvik
- Vi firade Hugo på hans ettårsdag i båten! Mycket folk och regn utanför haha. Erik och Jennie kom också ner och gratulerade Hugo:) Sommarodden hölls i Sommen så det var där Hugo firade sin första födelsedag!
- Sommarodd avslutning i Malexander som var händelserik.. På kvällen var det fest.

Augusti
- Hade tjejkväll tillsammans med Emelie och Tina
- Jobbade mina sista dagar i hemtjänsten
- Robbie och William kom till familjen<3
- Hugo skolades in på dagis och jag började läsa till undersköterska
- Madelene och Jonas förlovar sig, ännu ett kungabröllop att se fram emot:)
- Vi hade en spontan kräftskiva här hemma
- Hugo börjar gå!!!!! Min stora kille<3
- De hade svensexa för Krille
- Svärmor och svärfar fyllde år
- Den traditionella kräftskivan ute i Björkliden hölls. Tidigare på dan var vi ute på äventyr till boda borg bland annat. Det var jag, Pontus, Krille, Sarah och Sandra.
- Får reda på att vi väntar bebis nummer två<3
- Vi hade möhippa för Sarah uppe i Stockholm:)
- Cissi och Martin fick en liten flicka, Alma<3

September
- Vi var på Adelöv marknad i spöregn
- Vi fortsatte med alla våra projekt i huset
- Mycket pluggade för min del..
- Träffade Jackie som jag inte sett på år och dag!
- Pappa fyllde år
- Hugo får ögoninflammation
- William fångade sin första mus!
- Bröllop! Sarah och Krille gifter sig<3
-Pontus och jag firar tre år tillsammans<3
- Vi var på kantarelljakt, gick sådär.

Oktober
- Pontus åker ifrån oss en hel vecka! Är på repvecka med lumpen.
- Jennie kommer ner på besök och håller oss sällskap en del av tiden:)
- Sandra och jag tog en trip ner till allas vårat älskade Ullared!!!<3
- Mycket pluggande även denna månad
- Vår tvättmaskin går sönder så vi måste införskaffa en ny.
- Mamma och jag åkte på en liten loppisrunda och fyndade en massa
- Både Martin Stenmarck och Robbie Williams släpper nya album
- Jag och Hannah är och ser Robbie "live":)
- Krille blev 30 och då passade vi på att busa en massa haha
- Jennie och Erik kommer neråt till Östergötland så att Erik och Pontus kan gå på den där whiskeyprovningen de fått av oss i julklapp:)
- Vi firade Putte som fyllde år
- Vi avslöjar för de flesta att Hugo ska bli storebror

November
- Jag börjar min praktik som jag kommer trivas jättebra på!
- Magen börjar synas så smått nu
- Vaccination mot svininfluensan ägde rum
- Vi börjar bytet av våran panna
- Vi var på ultraljud och "träffade" våran bebis.
- Vi såg alla Johan Falk filmerna:) Det var vårat kvällsnöje i november haha
- Jag avslutade min praktik, kändes skönt men tomt då jag trivdes så bra.
- Vi bakade pepparkakor ute i björkliden. Jag, Hugo, Sandra, Svärmor, Alice och TIlda var det som bakade.

December
- Massa julförberedelser samt mycket i skolan
- Tappade bort och hittade min förlovningsring under samma dag:)
- Jag köpte min fina fina tallrikshylla!
- Köpte alla julklappar i tid!
- Vi hade sjukstuga här hemma då hela familjen åkte på magsjuka...
- Sorg! Vår älskade William tas ifrån oss..
- Var och fyndade en massa fint till huset tackvare snällt tips från Ida:) Liten ljusglimt mitt i allt.
- Hugo fick en massa mysko prickar som blev till utslag på kroppen. Som tur var försvann de av sig självt efter ett par dagar.
- Hade julavslutning med skolan
- En massa pyssel inför jul och julfirandet hemma hos oss.
- En mycket lyckad julafton blev det med massa mat och paket. Hugo fick även träffa tomten för första gången:)
- Det nya året firade vi in hemma hos Emelie och Dennis.

Puh! Detta tog sin lilla tid att få ihop. Hade tänkt lägga in lite bilder också för att göra det roligare men jag orkar verkligen inte! Vill ni ha bilder så får ni mer än gärna kika i arkivet. Roligt det är att se allt man skrivit under året som gått. Kanske inte så konstigt att det tar sin lilla tid när man fastnar och ska läsa allt också haha:) Kanske inte så roligt för er att läsa men för mig är det ett kul minne att ha. Man märker att man varit med om lite under året som gått. Mycket motgångar har det varit men vi har löst de flesta! Hoppas 2010 blir ett mer lättsamt år. Det kommer utan tvekan bli ett av de bästa då vi kommer få träffa våran bebis under detta året. Vi längtar!

//Sofie

1 kommentar:

Ida sa...

=) Vad gullig du är, men du vet man, tar ju bara bilder på det som är städat och fixat. Resten ser ju lätt ut som att en atombomb har exploderat när flickorna varit framme.

Jösses vad du har hunnit med under ett år, så kul att ha allt sparat på datorn. Hoppas att detta år blir ett enkelt och lyckligt år för er så att ni får njuta av ert hus utan en massa problem.
Kram Ida